Хобі як бізнес: актуальні можливості для українців
Унікальні колекції, книги, спорт — у все це українці готові вкладати цьогоріч. Хобі сьогодні — вже не тільки про задоволення й відпочинок. Улюблена справа цілком може бути джерелом заробітку. Річ у тім, що цінність деяких речей з часом зростає, тож вони дорожчають, а попит на ринку створює пропозицію. На основі спільних інтересів люди формують онлайн- та офлайн-спільноти, розважаються, відпочивають, а найкмітливіші ще й непогано заробляють.
У цій статті розглянемо, як від ідеї для хобі перейти до прибуткової діяльності. Поговоримо й про способи монетизації.
Чому це актуально
Хобі — це загальний термін для позначення захоплень чи розваг, які не пов’язані з професійною діяльністю і якими люди займаються під час дозвілля. Минулого року ми зафіксували такі найпопулярніші варіанти хобі:
- спорт / відпочинок;
- антикваріат / колекції;
- книги / журнали;
- велоспорт;
- музичні інструменти.
Варто зазначити, що число людей в Україні, які перетворюють цікаві хобі на джерело прибутку, нещодавно помітно зросло. Щобільше, ця тенденція зберігається й досі. Так, відповідно до результатів дослідження OLX від 2022 року, лише 14% опитаних українців вказали, що у них немає жодних хобі. Щодо решти, то п’ята частина регулярно займається фізичними вправами, а кожен десятий розповів про інтерес до музики.
Найпопулярніші хобі
За даними статистики OLX, минулого року найпопулярніші хобі очолила категорія «Спорт / відпочинок». Саме на них відгукнулося найбільше користувачів (2 203 771), а також зафіксовано максимальну кількість відгуків (7 520 844). Медіанна ціна на товари у цій категорії становила 17 437 гривень. Друге почесне місце посіло колекціонування (1 319 121 та 4 801 486 відповідно) із вартістю близько 5 149 гривень за одиницю.
А ще які є хобі сьогодні в українців? Навіть в епоху цифрових технологій книги й журнали займають впевнене третє місце, коли йдеться про список хобі (917 275 користувачів відгукнулися, 3 816 926 відгуків).
Натомість серед аутсайдерів 2023 року — категорії:
- CD / DVD / платівки (88 406 та 358 419).
- Квадрокоптери та аксесуари (84 279 та 384 061).
- Квитки (15 270 та 37 284).
На такий антирейтинг, вочевидь, найсильніше вплинуло повномасштабне вторгнення. Концертної діяльності помітно менше, а використання квадрокоптерів заборонене зі зрозумілих причин. При цьому диски та платівки поступово втрачають популярність, адже їм на зміну приходять сучасні носії.
Аналіз можливостей
Як заробити гроші на хобі? Як свідчать дані згаданого раніше дослідження, чимало українців отримують дохід від художньої діяльності та рукоділля (32%). Серед успішних прикладів перетворення улюбленої справи на прибуткову — зокрема, й історія Юлії Роздольської. Тепер про DC Textile знають як про професійний бренд, а не лише цікаве хобі. Творча сфера — чудова нагода заявити про ваш бізнес. Колекціонування (2 987 537 відгуків), зокрема витворів майстрів та рукоділля (1 291 710 відгуків) і живопис (218 111 відгуків), — ще одне популярне хобі, яке приносить гроші.
На OLX у категорії «Спорт / відпочинок» найпопулярнішими товарами є інвентар для риболовлі чи полювання (1 916 452 відгуків), обладнання для фітнесу (1 252 032 відгуків) й туризму (797 667 відгуків). Тож, якщо вам є що запропонувати у цій ніші, не зволікайте. Чи здогадуєтеся, які музичні інструменти найбільше цікавлять українців? A ми знаємо! Акустичні гітари, студійне обладнання й аксесуари для музичних інструментів — найпопулярніші товари у категорії «Музичні інструменти» минулого року.
І є ще чимало випадків, коли захоплення та ідеї хобі переростають в успішні бізнес-проєкти! Крафтові пивоварні або студії дизайну, скажімо. Головне — зрозуміти, що готовий запропонувати ваш бізнес і в якій ніші ви б хотіли розпочати власну справу.
Способи монетизації хобі
А як зробити хобі бізнесом? На стабільне джерело доходу ваше захоплення перетворить монетизація. Тому одним із вагомих чинників є вибір платформи для продажу й активного просування власного бізнесу. Розгляньмо декілька ефективних способів.
Онлайн-маркетплейси
Однією з найпопулярніших платформ є OLX. Ми забезпечуємо доступ до потенційних покупців і даємо змогу продавати найрізноманітніші товари — від хендмейду до музичних інструментів. OLX особливо зручний для швидкого старту, оскільки не потребує від продавця власного вебсайту, його просування й розробки.
Соціальні мережі
Facebook, Instagram і навіть Pinterest для візуального натхнення є дієвими інструментами маркетингу та продажів у категорії «Хобі». Тож варто як слід попрацювати над візуальним контентом, аби привернути увагу аудиторії. А також — над таргетованою рекламою та побудовою онлайн-спільноти навколо вашого бренду. Instagram, зокрема, чи не найкраще для цього підходить.
Тематичні платформи
Для певних різновидів хобі, як-от рукоділля чи художня творчість, є спеціалізовані платформи, наприклад Etsy. Там і збираються люди, що цікавляться товарами ручної роботи й унікальними виробами. Тож, якщо ви вирішите зосередитися на котромусь із вузьких напрямів, дослідіть ринок, щоб зрозуміти, де шукати цільового користувача, а не просто витрачати кошти на рекламу.
Власний вебсайт
Розробка та обслуговування сайту, безперечно, потребують більше часу й інвестицій. Та це й дає контроль над процесом продажу та презентації ваших товарів. Йдеться, зокрема, про інтегрування електронної комерції, SEO, що заразом забезпечує й сприйняття вашого бізнесу як професійного.
Обираючи спосіб монетизації хобі, необхідно також і оцінити, які канали найкраще підходять для вашого продукту й аудиторії. А комбінування декількох, цілком імовірно, збільшить шанси на успіх.
Висновок
Хобі вже давно перестали бути винятково способом релаксу. Сьогодні це цілком реальне джерело доходу. Правило, яке слід пам’ятати, — ретельно проаналізуйте попит і зарекомендуйте себе. Так, витрати при цьому можуть бути різними, але за належного підходу інвестиції швидко окупаються завдяки можливостям онлайн-продажу та глобалізації ринків.
Щобільше, йдеться про неабиякі перспективи! Особливо беручи до уваги те, що самозайнятість та фриланс лише набувають популярності. Тепер на основі хобі бізнес створюють дедалі частіше.
А ще це — щонайперше про спільноти та однакові інтереси. Тож, аби зацікавити цільового користувача, системно аналізуйте ринок і будьте готовими своєчасно пропонувати нові продукти. OLX залюбки вам із цим допоможе!