Сфера послуг: тренди та виклики
Що зараз зі сферою обслуговування? Що обирають українці, та як це впливає на ринок? Подібні питання турбують багатьох підприємців, що мають намір адаптувати бізнес до сучасних реалій. Попри всі виклики, ринок послуг в Україні стрімко розвивається. Війна, економічна нестабільність, змінені пріоритети — низка труднощів створила нові можливості. У цій статті розглянемо, як трансформувалися попит і пропозиція в сервісі та які тренди домінують сьогодні.
Поточна ситуація
Інноваційні рішення, адаптація до нових потреб споживачів і глобальних трендів, гнучкість. Сучасний український ринок — це дзеркало соціальних та економічних змін у суспільстві. Що ж відбувається з третинним сектором економіки цьогоріч?
Ринок під час війни
Війна стала потужним ударом, що змінив усе: від економіки до споживчих звичок. І бізнес у сфері послуг — не виняток. Перше, що відчули на собі бренди, — різке скорочення кількості клієнтів. Люди розпочали переорієнтовувати витрати на базові потреби: харчування, безпеку, житло. Однак уже за декілька місяців ситуація стабілізувалася. Одна з причин — трансформація пріоритетів. Українці адаптувалися до нових умов, і певні сервіси стали необхідними, як ніколи досі.
За три роки повномасштабного вторгнення відбулося декілька помітних змін на ринку.
- Тренд на онлайн-послуги. Виник через обмежений фізичний доступ до певних сервісів, а ще — з міркувань безпеки.
- Скорочення попиту на розваги. Згідно з даними компанії «Делойт», 65 % українців економлять на дозвіллі та розвагах поза домом через економічну ситуацію і психоемоційне самопочуття.
- Переорієнтація бізнесів. Чимало підприємців змінили діяльність, адаптувавши послуги до нових потреб.
- Підвищення попиту на логістику і кур’єрський сервіс. Люди віддають перевагу швидким та безпечним варіантам доставки.
Державна підтримка також дала поштовх розвитку сфери послуг. Зокрема, уряд запустив декілька програм для малого й середнього бізнесу. Це дало змогу багатьом підприємцям продовжити роботу або знайти нові напрями розвитку. Особливо у регіонах, які найбільше постраждали від війни.
Найпоширеніші послуги в Україні
Сьогодні є підвищений попит на все, що дає змогу швидко адаптуватися до нових умов або забезпечити себе базовими потребами. Психологічна допомога, онлайн-консультації з лікарями, репетиторство — ці напрями знову набули популярності через психологічні та фізичні виклики. Подібні зміни чітко відображають нові потреби суспільства. Які ще послуги мають попит третього року великої війни?
- Психологічна підтримка. Згідно зі статистикою, через високий рівень стресу 13 % українців цьогоріч регулярно отримують консультації психологів у приватних установах. Відсоток одноразових звернень, зрозуміло, ще вищий.
- Логістика та кур’єрські послуги. Це друга за кількістю вакансій категорія на OLX.ua, що свідчить про значний розвиток ніші. Споживачі потребують швидкої доставки продуктів, товарів, документів і навіть військового обладнання.
- Сервіс краси. За минулий рік у цій сфері було зареєстровано найбільше ФОП — 19,4 тис. Люди вже пристосувалися до війни, тож прагнуть мати доглянутий вигляд.
- ІТ-послуги. Як і в усьому світі, розробка сайтів, технічна підтримка, графічний дизайн та інші галузі цифрових технологій набирають нечуваних обертів.
- Освіта. КВЕД «Інші види освіти» обрали майже 9 тис. підприємців. Дослідження свідчать про нестачу спеціалістів у цій сфері. Водночас попит на освітні послуги — значний. Тож зараз поширеними бізнес-напрямами є онлайн-курси, репетиторство, підготовка до НМТ і міжнародних іспитів.
- Ремонт і будівництво. Робітничі спеціальності — лідери за кількістю запитів на сайтах пошуку роботи. Потреба в послугах електриків, сантехніків, майстрів ремонтних робіт і загального профілю, схоже, ніколи не зменшиться.
З-поміж основних тенденцій на ринку — цифровізація. Вона вивела на новий рівень і такі звичні для нас послуги, як доставка їжі, перевезення, ремонт. Зараз ви можете знайти майстра або замовити потрібний сервіс буквально за декілька кліків на сайті. Зручність і швидкість стали основними критеріями під час вибору обслуговування.
Статистика демонструє, що надання послуг — це сектор, який розвивається за будь-яких умов. А бізнеси, що інвестують у свої онлайн-платформи і пропонують гнучкі умови, виграють.
Рейтинг послуг, за даними OLX
Український ринок щороку стає дедалі динамічнішим, і провідні майданчики в інтернеті дають змогу простежити поточну ситуацію. Одним з таких є OLX. За аналітикою платформи, у 2024-му сформувалася цікава картина щодо попиту на послуги. Ділимося десятком найпоширеніших категорій.
1. Будівництво та ремонт.
Помітно зростає кількість робіт, пов’язаних з ремонтом житлових і комерційних приміщень та відновленням інфраструктури. Стає й дедалі більше новобудов, особливо в мегаполісах. Тож власники квартир зацікавлені в тому, щоб облаштувати простір за власними вподобаннями. А ще українці тепер здебільшого обирають енергоощадні рішення: утеплення будинків, модернізацію вікон і систем опалення.
Якщо плануєте вийти на ринок послуг в Україні в цьому напрямі, основні критерії успіху тут — висока якість робіт, професіоналізм та енергоефективність.
2. Ремонт і обслуговування техніки.
Щороку помешкання українців поповнюються новою електронікою. Тож ремонт і обслуговування — одна з основних потреб. Зазвичай через економію та фінансові обмеження люди обирають полагодити пристрій, ніж купити новий. Крім того, це зменшує кількість відходів і негативний вплив на довкілля. Інша причина стабільного попиту на ремонтні послуги — швидке оновлення технологій. Особливо це стосується смартфонів, ноутбуків і побутової техніки.
Підприємцям, які планують відкрити сервісний центр з обслуговування приладів, необхідно подбати про оперативність виконання замовлень. Водночас не варто нехтувати і якістю. Акцентуйте на подовженні терміну експлуатації пристроїв.
3. Авто- і мотопослуги.
Цей сектор стабільно лідирує, що пов’язано зі збільшенням кількості автомобілів на дорогах. Тож є потреба в СТО, шиномонтажі, мийках тощо. Напрям певною мірою залежить від сезонних коливань. Коли водії готуються до зимового чи літнього періоду, то потребують заміни шин, ремонту системи кондиціювання, антикорозійної обробки тощо.
Автомобільний сервіс — це сфера послуг в Україні, що передбачає якісне технічне обслуговування та доступ до сучасного обладнання.
4. Перевезення і спецтехніка.
Активне будівництво й розвиток інфраструктури активізують попит на перевезення та оренду спеціалізованої техніки. Крани, екскаватори і бульдозери — невіддільна частина будівельних робіт. Крім того, сьогодні працюють над відновленням логістичних ланцюгів. Тож є запит на транспортування великих вантажів, техніки та обладнання.
Успіх у ніші залежить від оперативності роботи, професійності водіїв і операторів машин.
5. Продаж обладнання для бізнесу.
Малий і середній бізнес розвиваються попри всі виклики. Тому чимало підприємців закуповують нове обладнання для виробництва чи торгівлі. Технологічний прогрес спонукає інвестувати в сучасні пристрої, що підвищують ефективність і конкурентоспроможність компаній. Деякі підприємства, втративши потужність через війну, оновлюють техніку.
Основними чинниками, що сприяють розвитку в цьому напрямі, є доступ до високоякісного обладнання з гарантією та можливість запропонувати широкий вибір пристроїв. А ще ви можете надавати підприємцям лізинг.
6. Краса та здоров’я.
Щороку б’юті-індустрія опиняється в рейтингах сфер з найбільшим попитом. Косметологія, перукарська справа, манікюр і педикюр, медичний масаж популярні й серед жінок, і серед чоловіків. Здоров’я сьогодні — це пріоритет. Тож набирають обертів послуги медичних клінік, спортивних тренерів та дієтологів.
При цьому вкрай вагомими є професійний рівень майстрів і спеціалістів, дотримання високих стандартів якості та гнучкість у впровадженні інноваційних методів догляду.
7. Побутові послуги.
Галузь охоплює широкий спектр: від дрібних ремонтних робіт до допомоги в господарстві. Основною причиною попиту є темп життя. Чимало людей просто не мають часу на дрібні домашні справи: полагодити побутову техніку, підкрутити труби чи запаяти провід. Замовивши подібні послуги, люди економлять час, отримують професійний результат і комфорт вдома.
Прагнете розвивати бізнес в цьому напрямі — подбайте про якість виконання робіт, швидке реагування на запити клієнтів і зручність замовлення сервісу.
8. Сировина та матеріали.
Реконструкція і відбудова пошкоджених міст сприяють попиту на будівельні матеріали. Крім того, чимало підприємців шукають місцевих постачальників, щоб мінімізувати витрати на логістику та отримувати сировину безперебійно.
У цій галузі пріоритетним завданням є вибір надійних постачальників. Саме від партнерів залежатиме успіх справи. А ще потрібно буде встановити конкурентні ціни та стежити за якістю матеріалів.
9. Ділові послуги.
Розвиток бізнесу передбачає підтримку на багатьох рівнях — від консультацій до бухгалтерського і юридичного супроводу. Особливо актуальними є такі запити після змін у законодавстві та економіці. Це спонукає підприємства адаптовувати процеси до нових умов. Завдяки такому сервісу бренди залишаються конкурентоспроможними і стабільно зростають.
Маєте намір розвивати цей сервісний напрям? Надання послуг — насамперед про компетентність спеціалістів. Необхідно стежити за актуальністю консультаційних практик, зважаючи на нововведення у юриспруденції.
10. Освіта і спорт.
Курси підвищення кваліфікації, вивчення іноземних мов, репетиторські послуги нині надзвичайно поширені. Проте люди хочуть розвиватися не лише інтелектуально, а й фізично. Тож потребують спортзалів, тренерів тощо.
Зараз трендом є цифровізація. Через дистанційні переваги українці обирають онлайн-курси. Створіть зручну платформу, надайте клієнтам широкий вибір програм і, звісно, найміть професійних викладачів або тренерів.
Тенденції та нові ніші
Як і будь-яка галузь, обслуговування не стоїть на місці. Під тиском змін у світовій економіці, технологіях і суспільстві з’являються різновиди сервісу, що стають незамінними для сучасного споживача. Для сфери послуг в Україні це створює нові перспективи.
Клінінгові компанії
Темп життя в містах невпинно зростає, а час перетворюється на один із найцінніших ресурсів. Це трансформує пріоритети людей, які вже не хочуть витрачати години на прибирання домівок чи офісів. Саме тому професійний клінінг стає дедалі популярнішим. Прибирання після ремонту, миття вікон на висоті, хімчистка меблів — лише незначна частина того, що можуть запропонувати ці компанії. В Україні ніша ще не повністю заповнена, хоча попит на цей сервіс зростає. Тож це хороша можливість розпочати прибуткову справу.
Навчання в інтернеті
Онлайн-освіта, що стала новою нормою під час пандемії, й далі набирає обертів. Сьогодні репетитори і учні мають змогу працювати будь-де. Головне — стабільний зв’язок. Такі заняття набагато доступніші та охоплюють широку аудиторію.
Хто — серед клієнтів?
- Батьки, що зацікавлені покращити успішність дітей.
- Студенти, які готуються до іспитів.
- Всі, хто хоче підвищити кваліфікацію або опанувати нові навички.
Особливий попит мають іноземні мови, математика та програмування.
ІТ-сервіси і технічне обслуговування
Цифровізація проникає в усі сфери нашого життя. Кожен користується електронними пристроями: смартфонами, ноутбуками, смартгодинниками тощо. Водночас не всі знають, як їх налаштувати. Тож професійні ІТ-сервіси можуть стати перспективним бізнесом. Сьогодні дедалі більше людей звертаються по допомогу до фахівців, щоб владнати певні технічні проблеми або встановити різноманітне програмне забезпечення. Щороку кількість ґаджетів лише зростає. Тож ця ніша передбачає низку переваг для підприємців.
Консультаційні послуги й коучинг
Бізнеси прагнуть ефективного управління, а люди — саморозвитку. Це створює підґрунтя для зростання консультаційного сервісу і наставництва. Керівники компаній звертаються до професійних консультантів у сферах фінансів, юриспруденції чи маркетингу, щоб ухвалити стратегічні рішення та успішно розвивати власну справу. А коучі допомагають досягати цілей у кар’єрі й житті. Попит на таких фахівців зростає, бо українці дедалі більше інвестують у себе, прагнучи вищих результатів у всьому.
Світові тенденції, зокрема збільшення уваги до сталого розвитку, впровадження інновацій та автоматизація процесів, впливають і на бізнес у сфері послуг в Україні. Уже зараз підвищується запит на «зелений» сервіс, як-от енергоаудит, встановлення сонячних батарей, екологічне прибирання тощо. Крім того, розвивається галузь психології. Це створює чимало можливостей для підприємців, які готові вловлювати глобальні тренди та впроваджувати їх на українському ринку.
Підсумуємо
Сфера обслуговування в Україні — динамічний сектор, що швидко зростає, висвітлюючи актуальні потреби суспільства й економіки. Ринок пропонує чимало нових напрямів та розширення тих, що вже працюють. Тож дійте зараз. Зважайте на попит і надавайте якісний, інноваційний сервіс.
Долати виклики легко з OLX!