Що таке рентабельність: головні особливості
Зміст
У чому полягає мета будь-якого бізнесу? Насамперед — у тому, щоб приносити прибуток, а отже він має бути рентабельним. З’ясуємо, що таке рентабельність підприємства, які показники вона має та як саме її оцінювати.
Що таке рентабельність
Рентабельність — це характеристика економічної ефективності інвестицій чи ресурсів, що використовуються. Термін походить від німецького слова rente, що означає «повертати». Показник може застосовуватись як для всього бізнесу, так і для конкретних компонентів.
Рівень рентабельності демонструє, наскільки вдалося (і чи вдалося взагалі) повернути вкладення. Саме цей показник допоможе зробити висновок, чи є підприємницька справа ефективною.
З цією характеристикою важливо познайомитися кожному підприємцю-початківцю. Можна скільки завгодно говорити про успіх бізнесу, але мова цифр — найбільш показова. До речі, у розділі OLX для бізнесу ви знайдете багато корисної інформації та ініціатив стосовно відновлення і розвитку підприємницької справи. Ці знання допоможуть утілити в життя бізнес-ідеї та зробити їх рентабельними.
Показники рентабельності
Для підрахунку рентабельності потрібно оперувати декількома поняттями. Серед термінів варто згадати такі:
- активи — скільки коштує все майно компанії (наприклад, техніка, нерухомість, земля), плюс безпосередньо гроші;
- виторг — кошти, що сплатили компанії покупці;
- собівартість товарів — усі гроші, що витрачено, щоб виготовити (або закупити) продукцію, а потім її реалізувати;
- чистий прибуток — результат віднімання від виторгу всіх витрат (зокрема й податків);
- валовий прибуток — різниця виторгу та собівартості товарів (не враховуються кредитні відсотки й податки).
Рентабельність бізнесу оцінюють за 15 різноманітними показниками, однак принаймні 4 з них — найбільш принципові. Про них і поговоримо.
Return on Sales (ROS)
ROS — це рентабельність продажу, ключова характеристика ефективності бізнесу. Завдяки показнику можна дізнатися, скільки відсотків складає прибуток від загального виторгу компанії. ROS обчислюється в такий спосіб:
ROS = A/Bx100%
Де A — чистий прибуток, а B — оборот. Важливість показника є принциповою, коли треба в динаміці простежити зміни в різні місяці.
Return On Assets (ROA)
ROA — показник рентабельності, що демонструє, чи достатньо підприємницька справа дає грошей. У цьому випадку враховується потенціал, що має певний бізнес. Як порахувати рентабельність?
ROA = A/Cx100%
Де A — чистий прибуток, а C — вартість активів. Отримані результати дозволяють зрозуміти, чи є сенс і далі займатися підприємницькою справою. Адже бувають ситуації, коли продаж бізнесу — більш доцільне рішення.
Return on Investment (ROI)
Коли говорять про рентабельність бізнесу, формула часто передбачає розрахунок саме цього показника. ROMI демонструє, наскільки вдалося повернути кошти, що інвестовано в проєкт чи бізнес. Вирахування цього показника рентабельності відбувається так:
ROI = (A — D)/Dx100%
Де A — чистий прибуток, D — розмір вкладень. Якщо показник перевищує 0%, це означає, що в бізнесі вдалося більше повертати, ніж вкладати.
Return on Marketing Investment (ROMI)
Коли вираховується рентабельність витрат на маркетинг, згадують про гроші на маркетологів, рекламу та все, пов’язано з просуванням бізнесу. Як визначити рентабельність продукції? Формула є такою:
ROMI = (E — F)/Fx100%
Де E — валовий прибуток завдяки маркетингу, F — витрати на маркетинг.
У бізнесі бувають ситуації, коли рентабельність витрат на маркетинг є мінусовою. Це означатиме, що витрати перевищують заробіток. Єдине виключення, коли це не буде перспективою банкрутства, — якщо клієнти роблять повторні покупки.
Підраховуючи ROMI, можна звернути увагу на окрему характеристику, що міститься в цьому показнику, — ROAS (Return on Advertising Spend), тобто рентабельність витрат на рекламу. Формула є аналогічною до обчислення ROMI, однак рахувати потрібно виключно витрати на фахівців із реклами.
Особливе значення показник ROAS має в онлайн-сфері, адже можна відстежувати, скільки грошей витрачено на певний канал трафіку та скільки коштів від клієнтів прийшло завдяки цьому напряму просування. На основі аналітичних даних роблять висновки та залучають інвестиції в найбільш успішні канали.
Чому важливо розуміти рентабельність бізнесу
Будь-якому підприємцю варто знати показники прибутковості власної справи. Важливість полягає не лише в тому, що це цікаво й допомагає вести облік витрачених та отриманих коштів. Підрахунок рентабельності допоможе:
- підвищити ефективність та прибутковість реклами;
- більш аргументовано шукати бізнес-нішу;
- полегшити залучення інвестицій;
- переглянути стратегію розвитку компанії.
Є ще один принциповий нюанс: часто доцільніше визначати не лише рентабельність усього бізнесу. Проєкт, окремий співробітник, конкретний товар — формули дають змогу віднайти цифрові значення для найрізноманітніших складників.
Як оцінюється рентабельність
Коли визначається рентабельність, формули дають можливість знайти певний коефіцієнт. Це співвідношення прибутку та ресурсів, що було витрачено задля його отримання. Цифрове значення може бути як у конкретній величині, так і у відсотках. Під час підрахунку прибуток ділять на показник, рентабельність якого хочуть дізнатися.
Необхідно не лише коректно прорахувати коефіцієнт, а й оцінити, наскільки добрим чи поганим є результат. Принципове в цьому питанні — спостерігати за показниками в динаміці. Наприклад, якщо рентабельність продажів у січні складала 10%, у лютому — 12%, а в березні — 13%, можна зробити висновок, що компанія розвивається.
Що таке поріг рентабельності
Під порогом рентабельності розуміють мінімальний прибуток, що буде покривати витрати бізнесу. Це певна сума грошей, за яких підприємницька справа не стане збитковою.
Де знайти дані для розрахунку рентабельності
Важливо, щоб інформація для розрахунку була максимально точною, адже лише в цьому випадку цифри допоможуть змінити щось у бізнесі на краще. Дані беруть в аналітиці від бухгалтерів та з управлінського обліку.
Точніший розрахунок рентабельності передбачає також згадку щодо заборгованостей, кредитів, цінності активів тощо. Детальна інформація можлива лише за умови глибокого аналізу діяльності компанії.
Якщо розуміти, як знайти рентабельність, та робити висновки на основі отриманої інформації, бізнес точно дістане каталізатор для розвитку. Аналізуйте, шукайте шляхи розв’язання проблем, порівнюйте дані за різні періоди та в різних сегментах, розвивайте власну справу — і тоді результати приємно здивують.