Бізнес під час війни: що актуально цьогоріч
В умовах війни бізнес-середовище в Україні зазнало істотних змін. Непроста ситуація у країні спонукала підприємців шукати нові можливості й адаптувати власні стратегії до нових умов. Який він — бізнес під час війни? У цій статті ми розглянемо актуальні ідеї власної справи й ніші, які знайшли застосування та розвиток під час повномасштабного вторгнення. З’ясуємо, який бізнес планували придбати українці протягом минулих двох років, як змінилися потреби ринку до та після 24 лютого 2022 року і які послуги для бізнесу нині мають попит.
Який бізнес актуальний під час війни
Чи зазнав змін бізнес в Україні під час війни? Аналізуючи, бачимо, що інтерес до підприємництва зазнав певних змін. До лютого 2022-го українці активно інвестували у сфери офлайн-магазинів та акаунти в інтернеті. У 2022–2023 роках соцмережі й досі залишаються актуальними, а магазини замінили кафе, ресторани та кав’ярні. Зазначимо, що категорія «Інші види бізнесу» з вужчим профілем була лідером і до початку війни, й залишається ним сьогодні. Це ті ніші, які могли б швидко адаптуватися до нових реалій: цифрові послуги, виробництво та продаж товарів першої потреби, медичні послуги й логістика.
Як бачимо зі статистики, попит на магазини до 2023 року за кількістю відгуків поступово зменшився. Як і на акаунти в соцмережах, хоча 2022-го ця ніша була найрозповсюдженішою. Від початку повномасштабного вторгнення сфера громадського харчування втратила прихильність підприємців із відомих причин, однак уже 2023 року число відгуків навіть зросло, порівнюючи з довоєнним періодом. Інші різновиди бізнесу, хоч і посідають найвищі позиції протягом цих років, однак дещо втратили попит на тлі політичної ситуації. Загалом зрозуміло, що, коли ми говоримо про актуальний бізнес під час війни, то йдеться щонайменше про кількісні показники.
У регіональному розрізі з 2021-го до сьогодні у кожній з категорій лідером із продажу бізнесу була Київська область. Другим регіоном, де є попит на різні ніші, — Одеська. 2021 року третє місце, що стосується продажу акаунтів у соцмережах, після Одещини посіла Харківська область. Натомість Дніпропетровська отримала срібло у категорії «Інші види бізнесу», змістивши Одеську на третє місце. Щодо ідеї купівлі магазину, Одещина виборола другу сходинку, помінявшись із Дніпропетровською областю.
Подібні регіональні особливості були й 2022 року. Так, у категоріях «Акаунти в соцмережах» та «Інші види бізнесу» рейтинг мав такий вигляд:
- Київська область.
- Дніпропетровщина.
- Одеська область.
А в гонитві за сферу громадського харчування Дніпропетровська й Одеська області знову помінялися місцями.
2023 рік став для підприємців переломним. У сфері продажів акаунтів у соцмережах на третє місце після Одеської вийшла Кіровоградська область. У категорії «Інші види бізнесу» Дніпропетровщина отримала срібло, а бронзу натомість виборола Львівщина. Частково це пояснюється тим фактом, що значна частина бізнесів за перший рік війни релокувалася на захід України, та й підприємці змінили місце перебування. Однак, якщо говорити про сферу громадського харчування, то на другій сходинці опинилася Дніпропетровська, а на третій — Одеська область.
Чи відрізняються бізнес-ідеї під час війни? Сьогодні спостерігаємо зростання інтересу до виробничих підприємств у західних областях. Водночас у центральних та східних регіонах акцент — на цифровізації та дистанційних послугах. Однак значних змін у розрізі областей за ці роки немає. Здебільшого це можна пояснити тим, що фізичні бізнеси (фабрики, підприємства тощо) не пов’язані з OLX, тому дані до початку повномасштабного вторгнення та під час нього не настільки разюче відрізняються.
Які послуги для бізнесу мають попит
Який бізнес актуальний під час війни? Послуги, які мають високий попит серед бізнесу в умовах війни, значною мірою пов’язані з адаптацією до змінених обставин. Скажімо, 2021 року топ-3 у сфері необхідних послуг сформували:
- продаж обладнання для бізнесу (718 975 відгуків та 229 988 оголошень);
- будівельні послуги (633 123 відгуки і 117 660 оголошень);
- перевезення й послуги спецтехніки (475 278 відгуків та 77 460 оголошень).
2022-го картина залишилася незмінною, однак відгуків стало менше:
- продаж обладнання для бізнесу (583 271 відгук та 190 992 оголошення);
- будівельні послуги (422 441 відгук, 117 409 оголошень);
- перевезення та послуги спецтехніки (363 028 відгуків і 87 379 оголошень).
Натомість 2023 року рейтинг дещо змінився. Повномасштабне вторгнення, безперечно, на це вплинуло, адже зменшилася кількість відгуків та оголошень. Окрім того, з’явилася й нова популярна категорія — «Вантажоперевезення». Тож топ-3 у сфері послуг минулого року — це:
- будівельні послуги (506 071 відгук та 105 423 оголошення);
- продаж обладнання для бізнесу (451 476 відгуків та 155 705 оголошень);
- вантажоперевезення (396 712 відгуків та 77 502 оголошення).
Як бачимо, ведення бізнесу в умовах воєнного стану лежить у площині тенденцій щодо розповсюджених послуг будівництва та швидкого відновлення або переоснащення офісних просторів. Однак минулого року зросла потреба у логістиці, особливо в контексті перерозподілу товарних потоків і гарантування доступності товарів найпершої потреби.
Висновок
Вочевидь, війна внесла корективи у бізнес-ландшафт України, спонукаючи підприємців до пошуку можливостей для розвитку. При цьому категорії на OLX не зазнали разючих змін. Звісно, дещо різняться географія та специфіка послуг, кількість оголошень і зацікавлених користувачів тощо. Проте загальна картина залишається незмінною. Стійкий інтерес до послуг, що сприяють адаптації бізнесу до реалій сьогодення, свідчить про гнучкість та винахідливість українських підприємців. Незважаючи на всі можливі виклики, бізнес під час війни в Україні стабільно розвивається, щодня адаптуючись до непростих умов і знаходячи нові й нові шляхи для зростання.