Фінансовий аналіз:дохід, прибуток та інші показники
Зміст
Коли справи йдуть вгору або ж, навпаки, віра в успіх похитнулася — саме час поміркувати, чи працює бізнес на всю потужність. Йти наосліп — не найкраща стратегія. Лише проаналізувавши конкретні показники, ви отримаєте чітке розуміння ситуації та зможете впевнено ухвалювати управлінські рішення.
Серед таких інструментів — фінансовий аналіз. Він дає змогу оцінити ефективність бізнесу і спрогнозувати його розвиток. У цій статті розповімо, як працювати з основними показниками фінансового аналізу.
Стаття написана експертами OLX в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.
Цілі фінансового аналізу
Бізнес — це живий організм. Тож, певна річ, щоб він стабільно функціонував, потрібно постійно моніторити його стан. Як це зробити? За допомогою фінансового звіту. Без нього компанія ризикує втратити контроль над грошима і мати труднощі.
Отже, для чого потрібен звіт?
- Оцінити фінансовий стан бізнесу. Такі показники, як валовий і чистий прибуток, дають змогу визначити, наскільки рентабельною є компанія та чи варто збільшувати інвестиції.
- Проаналізувати ліквідність. Від показників ліквідності, зокрема поточного коефіцієнта і швидкої ліквідності, залежить здатність бізнесу швидко розраховуватися за зобов’язаннями.
- Спрогнозувати фінансові ризики. Оцінюючи співвідношення боргів і коштів, ви передбачите, як зміна фінансового середовища вплине на компанію.
- Ухвалити управлінські рішення. Обґрунтовані рішення, як-от інвестиції чи скорочення витрат, можливі лише на основі глибокого вивчення фінансового стану.
Як бачимо, фінансовий аналіз — це не просто математичні розрахунки. Це інструмент, завдяки якому бізнес виживає і розвивається у швидкозмінному середовищі.
Групи фінансових показників
Бізнес не будується інтуїтивно — потрібні точні дані. Є низка коефіцієнтів, завдяки яким ви зможете оцінити ефективність роботи компанії: від прибутковості до платоспроможності. Розповідаємо про основні з них.
Показники рентабельності
За допомогою них легко з’ясувати, наскільки вдало компанія використовує ресурси для отримання прибутку. На що звернути увагу?
Рентабельність активів (ROA). Ви можете оцінити, чи результативно застосовуєте активи бізнесу, щоб генерувати прибуток.
Рентабельність капіталу (ROE). Інвестори особливо зважають на ці дані, адже вони свідчать про те, чи компанія використовує кошти відповідно.
Маржа прибутку. Вона продемонструє, скільки прибутку бізнес отримує з кожної гривні виторгу. Це один із найкращих індикаторів фінансового стану, оскільки враховує і витрати, й дохід.
Показники ліквідності
Ліквідність — здатність бізнесу швидко перетворювати активи на заробіток, щоб виплатити борг. Тут виокремлюють два основні компоненти.
Поточний коефіцієнт ліквідності (CR). Ви оціните, чи здатна компанія погасити короткострокову заборгованість.
Швидка ліквідність (AT). Дані дають змогу точніше визначити платоспроможність, оскільки охоплюють менш ліквідні активи, як-от запаси.
Показники фінансової стійкості
Окрім рентабельності та ліквідності, фінансовий аналіз підприємства передбачає й оцінювання платоспроможності, тобто здатності бізнесу виконувати довгострокові зобов’язання. Які індикатори використовувати, щоб це з’ясувати?
Коефіцієнт боргу до капіталу (D/E). Цей показник демонструє, наскільки бізнес залежить від позики. Високий рівень зазвичай свідчить про потенційні ризики.
Коефіцієнт покриття відсотків (ICR). Він показує, чи здатна компанія обслуговувати боргові зобов’язання. Низький коефіцієнт = високий рівень неплатоспроможності.
Показники обіговості та ефективності
Визначити, наскільки результативним є управління ресурсами бізнесу, можна, обчисливши оборотність активів і капіталу.
Оборотність активів (TAT). Показує, чи ефективно використовують активи компанії, щоб генерувати виторг.
Оборотність товарно-матеріальних запасів (ITR). Цей коефіцієнт демонструє, скільки разів запаси були перетворені на продажі впродовж звітного періоду.
Оборотність дебіторської заборгованості (CP). Дасть змогу зрозуміти, чи швидко бізнес перетворюватиме дебіторську заборгованість на гроші.
Проаналізувавши наведені показники, ви побачите, наскільки ефективно працює бізнес, і відповідно адаптуватимете його до змін на ринку.
Розмежування понять: дохід, виторг, прибуток
Здавалося б, маючи формули, сформувати фінансову звітність буде просто. Однак можуть виникати певні труднощі з розумінням понять. Що таке дохід? Як його відрізнити від виторгу? Чи весь дохід є прибутком? Щоб коректно використовувати фінансові показники у звітах та аналізі, важливо розмежовувати ці терміни. Розглянемо докладніше кожен з них і з’ясуємо, як це пов’язано у фінансовій діяльності.
Дохід
Йдеться про загальну суму, яку компанія отримує за певний період. Інакше кажучи, це всі кошти, що надходять від продажу товарів чи послуг, без відрахувань і витрат. Дохід формує основу для подальших розрахунків у фінансових звітах. Він охоплює і основні, і вторинні джерела надходжень, як-от ренту або інвестиції.
Скажімо, компанія отримала 500 000 гривень з продажу продукції. Крім того, 50 000 гривень становлять внески інвесторів. Отже, загальний дохід бізнесу — 550 000 гривень.
Виторг
Частина доходу, що безпосередньо пов’язана з основною діяльністю компанії — реалізацією товарів чи послуг, — це виторг (або, як ще кажуть, виручка). Він демонструє, скільки грошей бізнес заробив від продажу (до відрахувань і сплати податків). Це основний спосіб оцінити фінансову діяльність. Саме з цього розпочинаються розрахунки для визначення прибутку.
У балансі виторг зазвичай записують у верхній частині звіту про прибутки та збитки. А його значення застосовують, щоб розрахувати інші показники. Розглянемо на прикладі аналізу чистого доходу.
Якщо компанія заробила 300 000 гривень від продажу, 50 000 гривень з них — податки і знижки, то скоригований виторг становитиме 250 000 гривень.
Прибуток
Це та сума, яка залишається після вирахування витрат і сплати податків. Бізнес має змогу використовувати його для власних потреб або реінвестувати. У звітах прибуток розподіляють на декілька категорій.
- Валовий прибуток — різниця між виторгом і собівартістю товарів чи послуг. Це перший показник, що демонструє, наскільки вигідною є основна діяльність компанії.
- Операційний прибуток — кошти, отримані після вирахування операційних витрат (адміністративних, маркетингових тощо).
- Чисті надходження — сума, що залишається після всіх витрат, податків і зобов’язань. Це основні дані для інвесторів та акціонерів, оскільки вони показують фактичний заробіток.
Бізнес, який заробив мільйон, витратив 700 000 гривень на потужність та 200 000 гривень — як операційні витрати, матиме 300 000 гривень валового прибутку, а чистого — 100 000 гривень.
Тільки після точного розрахунку показників ви зможете ухвалювати ефективні управлінські рішення. Тому уважно стежте за фінансовим станом компанії — і в табличній, і в звітній формі. Так ви проконтролюєте рентабельність бізнесу та уникнете фінансових труднощів надалі.
Підсумуємо
Щоб зрозуміти, наскільки ефективно працює зараз ваш бізнес, достатньо зробити декілька відповідних обрахунків. Зокрема, аналіз фінансового стану підприємства дасть змогу оцінити чистий і валовий прибутки. На основі цих даних ви отримаєте чітку картину розвитку компанії, побачите напрям подальшого руху. Системно аналізуючи основні показники і враховуючи їх, ви забезпечите конкурентоспроможність бізнесу на ринку. Тож не нехтуйте цим — працюйте для кращого результату вже сьогодні.
Бути ефективними легко з OLX!
PrivatBank Business Platform
Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Стартапів – про ключові аспекти підприємницької діяльності.