«Головна складність роботи під час війни – логістика»: як Body Sculptor продає на OLX
Зміст
Богдан Джус з Калуша – власник компанії Body Sculptor, яка виробляє та продає спортивне обладнання для фітнесу та важкої атлетики, як-от турніки та бруси, лави для жиму, стійки для присідання, штанги, гантелі тощо.
В інтерв’ю для OLX Богдан розповів, як пошук товару для себе привів до створення власного бізнесу, як його компанія допомагає ЗСУ під час війни та які проблеми з доставкою виникають через надмірну вагу та габарити товарів.
Не знав, де купити диски для штанги – і запустив виробництво
Ми працюємо з 2018 року. Усе почалося з того, що я шукав собі додому диски для штанги. Купити їх не було де, тож мені спало на думку зробити їх самостійно. Замість металу використав бетон – завдяки цьому вдалося здешевшити виріб. У результаті диски вийшли якісними, і невдовзі я почав виготовляти подібне обладнання для друзів та знайомих.
Згодом облаштував цех та запустив інтернет-магазин на OLX. Окрім штанг, ми самостійно виробляємо такі спортивні товари, як-от бруси, лави для жиму, стійки для присідання тощо. Також продаємо допоміжний інвентар: скакалки, еспандери, петлі для підтягування, еластичні стрічки, фітболи – ці товари завозимо з Китаю.
99% наших покупців замовляють спортивне обладнання для домашнього використання. Ядро аудиторії – хлопці 20-35 років та дівчата 18-25 років, які цікавляться важкою атлетикою та фітнесом. Також іноді люди беруть турніки для реабілітації після травм.
У нашій команді – п’ять людей. На виготовлення одного снаряда витрачаємо від трьох годин до кількох днів залежно від складності виробу. Щомісяця обробляємо близько 100 замовлень. Середній чек одного продажу – 600-700 грн.
Товари «застрягають» у сортувальних терміналах
Коли почалася війна, ми призупинили роботу: частина хлопців з команди пішли до Тероборони або ЗСУ. Попит у перші тижні також знизився до нуля. Але у березні ми знову почали отримувати замовлення, тож відновили виробництво.
Наразі продажі складають 30-40% порівняно з довоєнним часом. Крім того, близько 40 різних снарядів ми надіслали військовим – здебільшого це були запити від наших знайомих, які шукали інвентар для тренувань у своїх частинах. Їм віддаємо товари за собівартістю.
Головна складність роботи під час війни – логістика. Через проблеми з паливом ми не завжди можемо закупити та доставити матеріали для виробництва. Крім того, довелося тимчасово скоротити асортимент товарів, які замовляли з Китаю, адже через блокаду українських портів не працюють перевезення морем. Наразі роспродаємо залишки зі складу, але не маємо змоги поповнити запаси.
Також виникають перебої з посилками для покупців. Здебільшого логістичні служби вже відновили роботу, але наші товари – надміру важкі та габаритні, тому з ними й досі буває не просто: не кожний вантажник може їх підняти. Тож відправлення «застрягають» у сортувальних терміналах і до клієнтів доходять із затримкою. Або ж із затримкою повертаються до нас: приміром, кілька посилок, які ми надіслали до Києва за день до війни, прибули до нас тільки-но зараз.
Ще одна проблема – дефіцит певних матеріалів, адже багато заводів у південних та східних областях припинили роботу. Наприклад, місяць тому ми не могли купити болти, які зазвичай замовляли з Харкова. Але наразі цей завод переніс свої потужності до Львова, тож їхні товари знову з’явилися у продажу.
Попит відновиться не раніше, як закінчиться війна
OLX приносить нам 10-15% продажів. Щомісяця ми публікуємо на платформі 30 оголошень та активуємо для них рекламні набори «Швидкий продаж» або «Турбо-продаж». Просуваємо всі позиції без винятку, щоб вони постійно були на видноті у покупців. Загалом витрачаємо на розміщення та рекламу близько 5 тис. грн на місяць.
Якщо порівнювати роботу бізнесу сьогодні та у довоєнні часи, ризиків стало значно більше. Як я уже згадував, зараз на ринку раптом зникають ті чи інші матеріали, постійно виникають проблеми з їхньою доставкою, часто губляться посилки. Також побільшало випадків, коли люди їх не забирають, бо покинули свої домівки у пошуку безпечнішого регіону.
До того ж нещодавно один із логістичних операторів підвищив ціни. Якщо раніше доставка нашого снаряда коштувала в середньому 500 грн, то тепер – 800-1000 грн. Чи будуть покупці готові стільки платити – покаже час.
Зростає й вартість матеріалів: через підвищення курсу долара деякі з них подорожчали на 150%. Ми поки що утримуємо довоєнні ціни, адже наразі фокусуємося не на збільшенні прибутку, а на підтримці бізнесу.
Зараз ми не будуємо конкретних планів на майбутнє, адже ситуація залишається невизначеною. Думаю, продажі можуть повернутися на довоєнний рівень не раніше, ніж закінчаться бойові дії. Значна частина наших покупців наразі в рядах ЗСУ, і попит відновиться лише тоді, коли вони всі повернуться додому.
Ознайомтесь із іншими історіями українських підприємців, які вже понад рік працюють в умовах повномасштабної війни.