Як працювати за франшизою: про стабільний бізнес
Зміст
Франчайзинговий бізнес демонструє кращий «імунітет» до конкуренції та економічних несподіванок. Франшиза — варіант для підприємців, які хочуть інвестувати гроші у власний бізнес з високою стабільністю. Розберемося, що таке франшиза у бізнесі та як ви можете заробляти на ній.
Простими словами про франшизу
Франшиза — це договір, який підписують власник бізнесу та третя особа. Покупець або франчайзі відповідно до цієї угоди має легітимну можливість відкрити свою справу, але під наглядом продавця, тобто франчайзера. Покупець при цьому використовує ім’я бренду, його технології, обладнання, репутацію тощо.
Не плутайте терміни:
- франшиза — це угода, що надає право вести бізнес під чужим брендом;
- франчайзинг — це спосіб організації бізнесу відповідно до умов договору.
Покупець періодично сплачує за те, що використовує об’єкти інтелектуальної власності, операційні системи власника. Такі платежі називають «роялті». Розраховують їх як відсоток від продажів або встановлюють фіксований розмір.
Українське законодавство не має поняття «франчайзинг». Правовідносини цього бізнесу регулюються статтями 1115-1129 глави 76 Цивільного кодексу України. Така діяльність у чинному законодавстві має термін «комерційна концесія».
Українське законодавство не має поняття «франчайзинг». Правовідносини цього бізнесу регулюються статтями 1115-1129 глави 76 Цивільного кодексу України. Така діяльність у чинному законодавстві має термін «комерційна концесія».
Франчайзинг як форму ведення бізнесу можна поділити на три види:
- Товарний франчайзинг або франчайзинг продукту — розрахований на постачання готових продуктів, виробник є у цьому разі франчайзером, а франчайзі стає реалізатором.
- Виробничий франчайзинг — франчайзі отримує право на виготовлення та продаж товарів за конкретними схемами, технологіями тощо.
- Діловий франчайзинг — право надається не тільки на товар, а й на структуру бізнесу з його ліцензіями та принципами роботи.
Досить поширена помилка: вважати, що працювати за франшизою — дорого та невигідно через постійні високі платежі за договором. Франчайзери частіше використовують багаторівневу схему співпраці, де один з перших рівнів — м’який франчайзинг. Тут немає роялті або первинного платежу. Продавці франшизи замість цього можуть збільшувати вартість продукції, яка реалізується у мережі.
Дехто використовує вид франчайзингової співпраці, коли безоплатно покупцю передаються елементи оформлення точки чи обладнання. В кризових ситуаціях великі компанії пропонують дешеве кредитування чи відстрочення платежу. Таке лояльне ставлення до франчайзі допомагає зберегти загальну репутацію бренду.
Переваги й недоліки бізнесу за франчайзингом
Вести бізнес за допомогою франшизи вигідно для новачків через мінімальні ризики. На це впливають умови угоди з продавцем. У договорі можуть бути серйозні обмеження у виборі постачальників, методів реалізації тощо.
Плюси для франчайзі:
- Зниження ризиків — ви одразу отримуєте планування витрат та прибутку, потреби у детальному вивченні ринку з конкурентами немає, адже таку інформацію надає власник.
- Репутація — цільова аудиторія вже знає про бренд, його особливості, немає потреби вибудовувати імідж з нуля.
- Бізнес-модель вже існує — ви дізнаєтеся від власника про всі принципи ведення бізнесу, які перевірені практикою.
- Окупність — розрахунки, моніторинг, діагностика моделей бізнесу вже не потрібні, цим з вами ділиться франчайзер.
- Пільги для кредитування — франчайзинг постійно розвивається в Україні, тож отримати від банків позику на цей різновид ведення бізнесу досить легко.
- Підтримка від франчайзера — власник франшизи зацікавлений у тому, щоб ви з самого початку працювали на високому рівні без помилок, тож на етапі запуску справи ви отримуєте максимум допомоги.
Франчайзинг — варіант для тих підприємців, які не хочуть ризикувати.
Мінуси використання франшизи:
- Межі договору жорсткі — обирайте собі діяльність, умови за якою зможете без проблем виконувати.
- Паушальний або первісний внесок — за умовами вам, як правило, треба мати капітал для відкриття точки за франшизою без урахування роялті (в залежності від умов угоди, цих платежів може не бути).
- Залежність від власника — якщо він захоче закрити бізнес або збанкрутує, це вплине на всіх франчайзі.
Є й певні обмеження у роботі. Франчайзер може заздалегідь надати список постачальників, з яким ви не завжди будете згодні. Локація для створення точки теж обговорюється. Залежно від району вартість оренди може збільшуватися.
Знайти приміщення для бізнесу у будь-якій точці України ви можете на сервісі OLX серед комерційної нерухомості.
Як обирати франшизу: 4 кроки
Після того, як ви розібралися, що таке франчайзинг, переходьте до оцінки бізнесу. Вибір франшизи починається з аналізу. Вивчіть перспективні галузі, зіставте їх з власними бажаннями та трендами.
Шукаємо перспективні напрямки
Франчайзинг присутній в більшості галузей бізнесу: громадське харчування, послуги, виробництво тощо. Оцінювати, наскільки напрямок перспективний, варто за зрізом ЦА (цільової аудиторії), співвідношенням доходів та витрат.
Зараз на сервісі OLX розміщено понад 350 пропозицій від франчайзерів. Найбільшу популярність має франшиза для ведення власної справи у сфері громадського харчування: бари, кав’ярні тощо. Сервісний франчайзинг також зустрічається серед салонів краси, прокату електросамокатів тощо.
Аналізуємо успішні галузі для франшизи
Коли ви визначитеся з напрямком роботи за франшизою, переходьте до аналізу успішних варіантів. Для цього треба дослідити:
- коли франшиза була створена та як вона розвивається;
- які умови бренд висуває стосовно розвитку;
- скільки нових точок відкрилося останнім часом;
- де переважно розташовані магазини, сервіси тощо;
- відгуки клієнтів та франчайзі.
У разі створення свого бізнесу враховуйте досвід теперішніх франчайзі. Можете для цього провести інтерв’ю, запитавши про їхню роботу.
Обираємо критерії поділу
Відібрані франшизи розподіліть для себе за привабливістю. Для зручності використовуйте наступні критерії:
- вартість — перший внесок, розмір роялті та інвестиції протягом співпраці;
- впізнаваність бренду та його репутацію серед цільової аудиторії;
- якість обслуговування та складність організації роботи;
- вимоги до приміщень, рівень залученості франчайзерів.
На цьому етапі ви можете поспілкуватися з іншими покупцями конкретної франшизи. Так ви дізнаєтеся не лише про особливості сфери, а й про нюанси роботи з конкретним брендом.
Рахуємо витрати на старті
Враховуйте одразу, наскільки швидко ви зможете повернути собі внески. В документах правовласника вказано розрахунки з окупності, строки для повернення інвестицій тощо.
Дізнайтеся про сезони спаду та зростання обсягів продажу. Поцікавтеся, як це впливає на дохід та які практично перевірені способи збільшення прибутків у цей період.
Витрати й кошториси
Витрати бізнесу за франшизою можна поділити на три категорії: видатки до інвестиційного періоду, інвестиційного терміну та розхід операційного циклу. Розглянемо головне, що варто враховувати у кошторисі.
Франчайзинговий пакет
Франчайзинговий пакет — це документи, які описують принципи та правила ведення конкретного бізнесу для отримання прибутку. Серед документів є:
- економічна модель, що включає статистичні дані, інвестиційний бюджет тощо;
- юридичний дозвіл на роботу або ліцензії з повним переліком послуг та товарів;
- інформаційні проспекти або презентації компанії;
- керівництво з ведення бізнесу та договір франшизи.
Залежно від галузі, форми зайнятості перелік може частково змінюватися. Наприклад, для кондитерської можуть додати вже стартові рекламні елементи (плакати для оформлення, цінники, формочки з емблемою бренду тощо).
Особливості оподаткування
У франчайзингу, як формі підприємницької діяльності, можна виділити 2 види платежів:
- роялті — плата за користування торговою маркою та об’єктами інтелектуальної власності;
- плата за товари та послуги — гроші, з яких покупець франшизи отримує прибуток.
Роялті не оподатковується ПДВ. Проте варто розрізняти, чи вважається той або інший платіж саме роялті відповідно до законодавства України. Згідно з п.п. 14.1.225 Податкового Кодексу він визначається як будь-який платіж за користування об’єктами авторського або суміжного права, а також — винагорода за використання цих об’єктів, у тому числі — торгової марки.
Мають особливості вимоги до податку на прибуток стосовно роялті, якщо річний прибуток у франчайзі складає понад 20 млн грн. Якщо роялті виплачують нерезиденту, то вони оподатковуються податком на репатріацію. Загальна ставка його становить 15%. У міжнародному франчайзингу за наявності Конвенції про уникнення подвійного оподаткування, ця ставка може бути знижена.
Податкові ризики є мінімальними у разі використання франчайзингової моделі діяльності. Увагу варто приділяти обраній франчайзером системі оподаткування. Для безпечної сплати податків варто звернутися до податкового спеціаліста за консультацією.
Умови, які треба перевірити в договорі
Пакет документів, що передається покупцю, містить детальну інформацію про бізнес та керуванням ним. У франшизі також вказано подробиці взаємодії та правила співпраці. Проте варто звернути увагу на:
- наявність права використовувати товарний знак;
- пропозиції стосовно підтримки й допомоги франчайзера на перших етапах;
- обмеження та свободу дій, частіше це стосується вибору постачальників, встановлення цін тощо;
- умови стосовно локації — оренда приміщення в різних частинах міста буде коштувати по-різному;
- витрати — при невисокій ціні франшизи, вірогідно, деякі видатки доведеться брати на себе;
- наявність штрафів та їхній розмір за невиплату роялті, порушення умов тощо.
Договір має свій термін дії. Не забувайте визначити період, коли угоду треба переглянути. Для угод у галузі міжнародного франчайзингу додатково зверніть увагу на валюту контракту, дотримання норм українського законодавства, наявність арбітражного застереження тощо.
Як скласти бізнес-план для відкриття закладу з франшизою
Бізнес-план допомагає дізнатися, чи варто займатися справою. Це документ із загальною інформацією про розмір інвестицій для запуску бізнесу, термін окупності, прогнози доходів, рентабельність тощо.
Об’єктивний бізнес-план, що відіб’є реальну ситуацію, має містити таку інформацію:
- Вступ — описує концепцію, напрямок та переваги франшизи, варто надати інформацію щодо бажаних обсягів продажів.
- Інформація про франчайзі — попередній досвід у бізнесі, детальна інформація про покупця та контакти.
- Опис ринку — включає дані про конкретний сегмент, його стабільність та змінність.
- Приміщення — про форми власності та витрати на нього.
- Персонал — його кваліфікованість, перспективи кар’єрного зростання тощо.
- Маркетинговий план — зі стратегією, дизайном приміщення, рекламними пропозиціями.
- Фінансові дані про вільні кошти, заощадження та потенційні джерела фінансування на випадок форс-мажорів.
- Доповнення або додатки — пункт, що містить інформацію про діяльність, підтверджує оренду або ж право власності приміщення тощо.
У жодному разі не прикрашайте бізнес-план згладженими або неправдивими фактами про ринок, фінанси. Цей документ має бути об’єктивним та правдивим.
Як анулювати договір з франчайзером
Важливо не лише знайти франчайзера та створити бізнес-план. Краще заздалегідь знати, як розірвати угоду. Найпоширенішою причиною є невиправдані очікування стосовно прибутку чи розвитку бізнесу. Розірвати договір комерційної концесії досить складно, адже зазвичай через його дострокове анулювання передбачені штрафні санкції.
Є декілька законних способів розірвати угоду:
- закінчення визначених строків дії договору;
- за згодою обох сторін;
- у судовому порядку.
При судовому розгляді справ спираються на досвід країн, де франчайзинг більш детально регулюється на законодавчому рівні.
Підсумуємо
- Франчайзинг — це вигідний спосіб отримати готовий бізнес, прибутковість якого доведена практично.
- Щоб обрати франшизу, варто вивчити ринок, показники бізнесу й досвід інших франчайзі у цій галузі.
- В договорі та франчайзинговому пакеті звертайте увагу на юридичні аспекти володіння об’єктами інтелектуальної власності.
- Франчайзер завжди допомагає своїм покупцям на перших етапах, щоб франчайзі одразу працював на високому рівні.