Навіщо і як бути бізнесу соціально відповідальними?

Навіщо і як бізнесу бути соціально відповідальним | OLX.ua

У сучасному світі, з його глобальними проблемами й викликами, корпоративна соціальна відповідальність бізнесу (КСВ) набуває неабиякої актуальності. Тож компанії, що беруть на себе соціальні та екологічні обов’язки, не лише сприяють поступовому вирішенню нагальних проблем, а й забезпечують сталий розвиток суспільства.

У статті ми розглянемо сутність цього явища, а також основні напрямки КСВ, переваги і шляхи її впровадження. Окрім того, наведемо приклади реалізації в Україні. Зокрема, розповімо про діяльність компаній, які вже успішно застосовують принципи соціально відповідального бізнесу.

Що таке соціально відповідальний бізнес

Йдеться про стратегічний підхід до управління, який передбачає врахування екологічних, соціальних та етичних аспектів виробництва товарів чи надання послуг. Соціально відповідальні компанії прагнуть більшого, ніж фінансовий успіх. Вони беруть до уваги вплив своєї діяльності на співробітників, споживачів і довкілля, тож розвивають бізнес, що працює на користь усієї громади.

А завдання полягає в тому, щоб системно впроваджувати конкретні практики, спрямовані на покращення соціально-економічної ситуації, захист навколишнього середовища та зміцнення етичних стандартів у галузі своєї діяльності. Саме курс на довготривалий розвиток та збереження ресурсів і визначає філософію такого підходу, де досягнення фінансових цілей органічно поєднується із позитивним соціальним впливом.

Що таке соціально відповідальний бізнес | OLX.ua

Базові різновиди КСВ

Розрізняють чотири основні напрямки соціальної відповідальності. Усі вони роблять помітний внесок у сталий розвиток і довготривалий успіх. Розглянемо кожен із цих напрямків детальніше.

Екологічна відповідальність

Це вагома частина діяльності компанії, яка по-справжньому піклується про навколишнє середовище, тож проявляє турботу про майбутнє суспільства діями.

Екологічні КСВ-ініціативи зазвичай передбачають зменшення споживання енергії та ресурсів, використання відновлюваних джерел енергії, перероблення відходів, захист дикої природи тощо.

OLX, наприклад, з цією метою впровадила програму OLX Green. У рамках ініціативи компанія перейшла на використання енергії відновлюваних джерел, встановила системи енергозбереження та розпочала переробляти відходи.

Етична відповідальність

Це зобов’язання бізнесу дотримуватися законів і правил, а також поважати права людини. Такі компанії не лише є позитивним прикладом для інших — їм довіряють споживачі.

Етичні КСВ — це про безпечні умови праці, відсутність дискримінації на робочому місці, загалом про повагу до прав людини, а також протидію корупції.

Наприклад, «Данон Україна» є членом Всеукраїнської асоціації роботодавців. У рамках цієї співпраці було розроблено кодекс корпоративної соціальної відповідальності компанії, який визначає її зобов’язання перед співробітниками, клієнтами, партнерами та суспільством.

Філантропічна відповідальність

Це добровільна допомога благодійним організаціям і соціальним проєктам. Йдеться про спонсорство, волонтерство тощо.

Компанія «Київстар», скажімо, підтримує освітні й культурні проєкти. У рамках цієї підтримки надаються гранти школам, музеям та іншим організаціям.

Економічна відповідальність

Компанії, які є економічно відповідальними, створюють робочі місця, сплачують податки та інвестують у розвиток економіки. 

Так «АТБ» є одним із найбільших працедавців в Україні. Сьогодні на підприємстві працюють понад 50 тис. чоловік. І на цьому бізнес не зупиняється, а продовжує забезпечувати людей роботою та гідними умовами праці.

Що це дає для бізнесу

Впровадження соціальної відповідальності є й доволі вигідним. Щобільше, це охоплює водночас і фінансовий, і соціальний, і стратегічний аспекти.

Інвестиції. Споживачі та інвестори дедалі частіше звертають увагу на цей фактор. Тож компанії, які активно впроваджують принципи КСВ, залучають більше інвестицій завдяки позитивному іміджу та стабільності.

Залучення талантів. Працівники також віддають перевагу працедавцям, які, окрім усього іншого, виконують і соціально важливі завдання. Впровадження програм та ініціатив, спрямованих на розвиток та підтримку спільноти, приваблює й утримує висококваліфікований персонал.

Конкурентні переваги. КСВ-підхід помітно виділяє бізнес серед конкурентів. Клієнти охочіше обирають товари й послуги тих із компаній, що активно беруть участь у вирішенні соціальних та екологічних проблем.

Лояльність до продукту. Тут соціальні питання також відіграють певну роль. Високий рівень КСВ підвищує лояльність клієнтів і сприяє довготривалим відносинам з ними.

Усе це зацікавлює не лише споживачів, а й інвесторів, які розглядають такі компанії як стабільні та перспективні. Однак слід зауважити, що йдеться не лише про зовнішні показники, а й про внутрішню готовність докладати системних зусиль на різних рівнях управління.

Лояльність до продукту. | OLX.ua

Як обрати напрям КСВ

Корпоративна соціальна відповідальність компанії передбачає насамперед розуміння потреб суспільства. На основі цього — з урахуванням контексту діяльності, звісно, — здійснюється вибір напрямку. Що потрібно взяти до уваги, щоб ефективно імплементувати КСВ? Розповідаємо далі.

Аналіз проблем. Визначення викликів, що нині постали перед суспільством, та вибір рішення, що відповідає сфері своєї діяльності. Це може бути й екологічний слід, і проблеми на ринку праці, у сфері освіти, здоров’я, соціальної рівності тощо.

Залучення стейкхолдерів. Необхідно враховувати думку різних зацікавлених сторін, як-от споживачів, працівників, місцевої спільноти. А стейкхолдери допоможуть вам зрозуміти ці конкретні потреби й очікування.

Специфіка бізнесу. Важливо, аби КСВ простежувалася у діяльності компанії. Соціальна відповідальність бізнесу в Україні має чимало таких прикладів. Згадаємо знову ж таки «Київстар». Спільно з Міністерством охорони здоров’я України вони запустили програму «Безпечна школа». Це є релевантним для бізнесу, оскільки компанія надає послуги мобільного зв’язку та інтернету, які можуть використовуватися, зокрема, й для підвищення безпеки в українських школах. 

Локалізація бізнесу. КСВ-ініціативи покликані відповідати потребам громади. Розглядаючи приклади корпоративної соціальної відповідальності, розповімо й про «Львівську пивоварню», що реалізувала програму «Львівська пивоварня — патріот міста» на підтримку розвитку Львова. Для бізнесу це релевантно, оскільки підприємство розташоване у Львові та навіть є одним із його символів.

Консультації зі співробітниками. Залучення працівників до процесу вибору напрямку КСВ значно підвищує інтерес до справи та викликає відчуття причетності до вирішення соціальних питань.

Можливості бізнесу. Дії повинні бути реальними та при цьому відповідати фінансовим можливостям. Невелика компанія, скажімо, не завжди має змогу реалізувати ініціативу з будівництва дитячого садка, однак є і чимало інших способів долучитися.

Загалом вибір напрямку КСВ — першочергово важливе рішення, яке має бути обґрунтованим, відповідати потребам суспільства та реальним ресурсам бізнесу.

Як стати соціально відповідальним бізнесом

Відповідальний бізнес потребує ресурсів і часу. Це довготривалий процес. Однак усі зусилля, безперечно, того варті, адже так ви отримаєте й низку переваг. Тож із чого розпочати?

Як стати соціально відповідальним бізнесом | OLX.ua

Аналіз проблем

Перший крок на шляху до КСВ — це, як ми уже згадували, аналіз проблем, які бізнес може вирішити. Соціальна відповідальність компанії розпочинається саме з цього. Розповідаємо детальніше.

  • Збір інформації про потреби громади. Проведіть опитування серед співробітників, клієнтів та інших зацікавлених сторін.
  • Аналіз впливу на суспільство та навколишнє середовище. Для цього зробіть аудит своєї діяльності.
  • Визначення пріоритетів. Які проблеми, на ваш погляд, потребують першочергового вирішення? Поміркуйте над цим.

Опитування серед співробітників

Це ефективний інструмент, який дає змогу дізнатися думку співробітників про КСВ і отримати інформацію про їхні потреби та інтереси.

Може містити такі запитання:

  • Які КСВ-ініціативи важливі для вас?
  • Які КСВ-ініціативи ви хотіли б бачити у компанії?
  • Як ви можете допомогти своїй компанії стати більш соціально відповідальною?

Розробка стратегії КСВ

Отже, проблеми, які бізнес готовий вирішити, визначені. Тепер потрібно розробити стратегію КСВ. Для цього формулюємо цілі, розбиваємо їх на завдання та плануємо ресурси для їх досягнення.

Розробка стратегії КСВ | OLX.ua

Розробляючи стратегію КСВ, рухайтеся покроково.

  • Сформулюйте цілі. Пам’ятайте: вони мають бути конкретними.
  • Розробіть завдання. А краще — чіткий план дій для досягнення цілей.
  • Оцініть ресурси. На цьому етапі потрібно окреслити, які ресурси вам необхідні для реалізації задуму.

Впровадження КСВ-ініціатив

Стратегія КСВ готова. Час її впроваджувати. Зверніть увагу, що при цьому варто дотримуватися певної послідовності.

  • Реалізація плану дій. Втілюйте ідеї поступово, відповідно до попередньо визначеного плану.
  • Комунікація з громадськістю. Забезпечте прозору комунікацію з усіма зацікавленими сторонами, включно з клієнтами, інвесторами, працівниками та місцевою спільнотою.
  • Оцінка ефективності. Регулярний моніторинг результатів впроваджених програм КСВ важливий для вдосконалення стратегій, враховуючи нові виклики й можливості.

Як бачимо, аби стратегія КСВ була ефективною, знадобиться чимало зусиль. Адже йдеться про активну роботу на всіх рівнях управління. Тільки комплексний підхід дозволить стати справжньою силою позитивних змін у суспільстві. Саме так і реалізується соціальна відповідальність бізнесу. Приклади найкращих програм КСВ це неодноразово підтверджують.

Висновок

Соціальна відповідальність бізнесу — це водночас і про моральний обов’язок, і про шлях до сталого розвитку. Відкриваючи нові можливості та реалізуючи власні цінності через соціально відповідальні практики, компанія забезпечує не лише власний успіх, але й активно впливає на побудову держави, стає каталізатором позитивних змін у суспільстві загалом.

Численні приклади того, як здійснюється корпоративна соціальна відповідальність в Україні (а йдеться насамперед про такі українські компанії, як-от OLX, «Київстар», «АТБ» тощо), свідчать про те, що це справді нам із вами під силу. Тож долучайтеся до спільної справи задля покращення рівня життя українців, стабільного економічного зростання та підвищення конкурентоспроможності країни на міжнародній арені.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка