Опрацювання негативу: як вибачитися, щоб не обурити клієнта ще сильніше

Опрацювання негативу: як вибачитися, щоб не обурити клієнта ще сильніше | OLX.ua

Навіть ідеальному бізнесу час від часу доводиться вибачатися перед клієнтами за подовження строку поставок, неякісний товар, невиправдані очікування. Далі поговоримо, як створювати сорі-листи та відповідати на негативні коментарі, щоб не злити клієнтів ще сильніше та зберегти ділові відносини.  

Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.

Чому сорі-повідомлення іноді роблять гірше

SMM-менеджерам нелегко вдаються сорі-комунікації через неправильне мислення. Вони намагаються переспорити клієнта з негативним коментарем.

Постулат 1.

Немає завдання переспорити клієнта і довести, що ми праві. Завдання мінімум – мати гідний вигляд в очах тих, хто стежитиме за діалогом. Завдання максимум – заспокоїти клієнта та вийти у відносинах хоча б у нуль.

Опрацювання негативу – питання підходу, а не тексту. Ми можемо створити перелік слів, які не можна вживати, а сорі-комунікації все одно будуть неефективними. Підхід до клієнта важливіший за конкретні слова.

Постулат 2.

Людей дратує, коли їм суперечать, надмірно виправдовуються, не пропонують рішення, відповідають шаблонно, повчають, як правильно. Розглянемо кожен пункт.

Як вибачитися: 1 – не сперечатися

За підсумком курсу з контекстної реклами Вікторія залишила навчальному закладу негативний відгук: «У програмі на сайті було заявлено заняття про підключення та налаштування аналітики, але інформацію дали дуже поверхнево».

Найгірше, що може зробити компанія, – відповісти протиріччям: «Google Analytics було розглянуто детально».

Фактично компанія у відповіді назвала Вікторію брехухою. «Ваш товар неякісний». «Ні, наш товар якісний». Так до конструктиву не прийти.

В опрацюванні негативу потрібно знайти те, в чому можна погодитися з клієнтом! Якщо компанія не може погодитися в головному (навчальний заклад дійсно вважає, що аналітику нормально розглянуто), спробуємо погодитися у дрібниці. Наприклад: «Вікторіє, ви маєте рацію, у програмі курсу на сайті ми обіцяємо навчити налаштовувати Google Analytics за одне тригодинне заняття».

Залишаючи негативний відгук, людина перебуває на емоційному підйомі. Сперечатися – тільки розпалювати негатив. Згода на початку відповіді заспокоює агресивно налаштованого клієнта та сприяє діалогу.

НіТак
«Не рекомендую цей курс. Викладач дав аналітику настільки поверхнево, що навіть повторити нічого. Хоча в модулі програми цей напрямок заявлено. За індивідуальне заняття, де нібито все пояснять, просять додатково заплатити»«Google Analytics було розглянуто в заявленому обсязі»«Вікторіє, ви маєте рацію, у програмі курсу на сайті ми обіцяємо навчити налаштовувати Google Analytics за одне тригодинне заняття».

Щоб отримати експертність у цьому напрямку, одного заняття дійсно недостатньо, тому…»
Щоб заспокоїти клієнта, пробуємо почати розмову зі згоди. І не забуваємо про звернення на ім’я.

Як вибачитися: 2 – не виправдовуватися

Існує тонка межа між поясненням і виправданням. В принципі, клієнту не потрібне ні перше, ні друге. Але бувають випадки, коли треба пояснити, чому трапилося так, як трапилося.

Підприємець подав заявку на встановлення в магазині термінала. Банк пообіцяв три тижні, а ближче до строку виявилося, що термінали на складі закінчилися, тому тепер йдеться ледь не про два місяці.

Навряд чи ми зможемо в сорі-комунікації уникнути пояснення, чому строк перенесено. Найкраще – написати правду, що термінали на складі закінчилися. Наприклад: «Вибачте, ми вже замовили у постачальника нову партію, товар буде через місяць, зараз шукаємо вільні термінали в партнерів у Польщі. Якщо вдасться, ми вам зателефонуємо».

Пояснення може стати виправданням, якщо ми почнемо розповідати, чому термінали на складі закінчилися. Наприклад: «Ой, а в нас тут співробітник новий, він помилився, а ще постачальник товар затримав…». Ефект від такого може бути протилежним.

Трапляються анекдотичні виправдовування. Курс з маркетингу. У групі з’являються обурені коментарі, що домашні завдання понад тиждень на перевірці. Відповідь куратора: «Вас просто дуже багато, а у викладача є й основна робота».

Не треба бути Нострадамусом, щоб спрогнозувати перший коментар на таку відповідь: «Навіщо ж ви набрали стільки людей, якщо викладач не встигає?».

Як вибачитися: 3 – пропонувати рішення

Зосередимося у відповіді не на собі та своїй ситуації, а на клієнті.

  • Закінчилися термінали на складі, тому що новий співробітник помилився – не про клієнта.
  • Домашні завдання довго не перевіряються, тому що у викладача багато основної роботи – не про клієнта.

Важливо, щоб наша відповідь була в світі клієнта. Не завжди можливо запропонувати рішення, але такі варіанти потрібно шукати. Це єдине, що клієнти точно оцінять.

У прикладі про довгу перевірку домашнього завдання клієнти очікують не виправдання, а рішення – що ви робите, щоб завдання перевірялися швидше.

НіТак
«Процес навчання жахливий! Моє домашнє завдання вже більше ніж тиждень на перевірці. Якщо так буде і далі, буду забирати свої гроші».«А це нормально, що нові лекції відкриваються через день, а на зворотний зв’язок щодо свого домашнього завдання я чекаю вже тиждень?»
«Колеги, добрий день. Просимо вас ставитися до перевірок домашніх завдань із розумінням. Вас дуже багато, а у викладача є й основна робота»«Усім привіт. Вибачте за таку довгу затримку з домашніми завданнями. У викладача завал на основній роботі, тому він може перевіряти завдання тільки на вихідних.

Ми розуміємо, що це заважає навчанню, тому майже домовилися з іншим спеціалістом з *назва_компанії*, який до кінця курсу буде також перевіряти ваші завдання.

Ваш викладач у другій частині курсу замість трьох вебінарів з розбором домашніх завдань проведе п’ять»
Вибачення та виправдання не виправляють ситуації, якщо ми не пропонуємо рішення. І навпаки: якщо є рішення, то іноді можна обійтися без пояснень і навіть без вибачень. У цьому прикладі можна видалити про те, що викладач зайнятий на основній роботі.

Як вибачитися: 4 – спілкуватися по-людськи

Людей дратує, коли їм відповідають в стилі автоматичного помічника або юридичних документів.

«Добрий день, ми дуже засмучені, що у вас залишилися неприємні враження від купівлі в нашому інтернет-магазині. Ми робимо все можливе, щоб підтримувати найвищу якість товарів і сервісу». 

У щирість такої формальної відповіді не вірять. Усі розуміють, що це просто шаблон, який вставляється під кожний негативний відгук. Ефект зворотний – роздратованість клієнта тільки зростає.

Для великих компаній з багатьма коментарями відповідати по-різному кожному клієнту – ресурсна проблема, але це питання іншого напрямку. Щоб погасити негатив і зберегти відносини, з клієнтом потрібно розмовляти не як юрист 😏

НіТак
Обіцяли встановити POS-термінал протягом двох тижнів, але пристрої закінчилися на складі.
«Шановний Сергію!

Дякуємо за вибір нашого банку. Повідомляємо вам, що попередньо узгоджений строк встановлення POS-термінала було перенесено. Ми докладаємо всіх зусиль, щоб здійснити установку в найкоротші строки, та повідомимо вам про нову дату, щойно вона стане відома»
«Сергію, ми обіцяли підключити вашу компанію до еквайрингу найближчим часом. Стався форс-мажор: на складі закінчилися POS-термінали через велику кількість заявок (за грудень ми отримали понад 2000, такого ще ніколи не було).

Термінали ми отримаємо на початку березня, ваш магазин – вгорі черги. Зараз із постачальником шукаємо шляхи прискорення. Вибачте, що не стримали свого слова»
Люди відчувають, коли відповідь формальна. Роздратований клієнт стає більш роздратованим, тому що думає, що його футболять. Уникнути цього можна, якщо вимкнути офіціоз, притаманний юридичним особам та ображеним менеджерам.

Як вибачитися: 5 – не вказувати, що людині відчувати та робити

Клієнт замовив у сервісному центрі модуль пам’яті. Прийшов його забирати, а цілісність упаковки порушено. Покупець відмовився від замовлення, тому що для цього товару герметичність критична. Менеджер не погодився, наговорили один одному зайвого, клієнт залишив у Google негативний відгук. Цитата з відповіді власника:

«Ваше різке обурення через нецілісну упаковку на модуль пам’яті не адекватно ситуації»

Власник лізе в голову клієнта, оцінює його стан («ваше обурення») і ставить діагноз: що адекватно, а що ні, що правильно, а що ні, як треба, а як ні. Такий підхід спричиняє розпал пристрастей і посилює негатив. З кожним новим повідомленням шанс на безкровний вихід із ситуації зменшується.

Щоб такого не траплялося, не потрібно розцінювати роботу з негативом як суперечку на парковці. Не вирішуємо за клієнта та не вказуємо, що йому робити.

НіТак
Покупець відмовився забирати товар через порушену упаковку, а менеджер назвав це маячнею і звинуватив клієнта в тому, що тепер у магазина з постачальником погіршаться відносини.
«Імпульсивність більше властива молодим дівчатам, а не дорослим хлопцям. Ваше різке обурення через пошкоджену упаковку на модуль пам’яті не адекватно ситуації»
«Сергію, можливо, реакція нашого менеджера була занадто імпульсивною – вибачте за це. Щодо ситуації, то ми не можемо з вами погодитися. Протягом року ми продаємо ~150 таких модулів і не мали жодного повернення. Якби ви забрали модуль, то ми без питань повернули б вам гроші в разі будь-яких проблем з його роботою протягом гарантійного строку»
Людям не подобається, коли до них залазять в голову, оцінюють їх стан, вказують, що робити.

Запам’ятаємо

Сорі-комунікації не терплять офіціозу та з’ясування відносин. Немає завдання переспорити клієнта, який залишив негативний відгук. Є завдання бути гідними в очах тих, хто читатиме, як компанія відпрацьовує негатив.

Не сперечаємося, не виправдовуємося, пропонуємо рішення, розмовляємо не як юридична особа, не повчаємо та не оцінюємо поведінку клієнта. Тоді все буде добре.

Також практикують найпримітивніший вихід – запропонувати бонус, подарунок, знижку. Іноді в компаніях встановлено кілька категорій бонусів для сорі-повідомлень, а співробітник сам вибирає, чим згладити провину. Але це доповнення до роботи з негативом, а не заміна всього того, про що ми говорили в статті.

PrivatBank Business Platform

Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Експорту, який допомогає компаніям та ФОП підготуватися для експортної діяльності.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка