Що таке чистий прибуток: нюанси розрахунку для підприємців та керівників

Зміст
Прибуток – це те, що залишається з виручки після вирахування витрат. Віднімаючи різні витрати, отримуємо різні види прибутку: валовий, маржинальний тощо. Щоб отримати чистий прибуток, від виручки віднімають всі витрати.
Формула начебто проста, але без знання певних нюансів помилитися легко. Про них і поговоримо.
Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform
Навіщо рахувати чистий прибуток
Показник є маркером ефективності бізнесу.
- Прибуток > 0 – компанія в плюсі.
- Прибуток = 0 – нічого не заробляємо.
- Прибуток < 0 – витрачаємо більше, ніж заробляємо.
Саме на чистий прибуток дивляться інвестори та банкіри.
Інвестори. З чистого прибутку формується фонд із виплати дивідендів. Чим більший чистий прибуток, тим простіше залучати інвестиції.
Банкіри. Є чистий прибуток – можна давати кредити, компанія зможе їх повернути. Хоча для банківської сфери більш наочним є EBITDA – операційний прибуток.
База для розрахунку
Щоб правильно рахувати чистий прибуток, потрібно розумітися на різниці між ключовими поняттями: виручка, прибуток і дохід.
Виручка – скільки компанія заробляє на продажах або наданні послуг. Виручку можна рахувати за дні, тижні, місяці тощо. Якщо меблевий магазин сьогодні продав 10 диванів по 10 000 грн, то денна виручка = 100 тис. грн.
Прибуток – скільки у компанії залишається грошей після вирахування витрат із виручки. Віднімаючи витрати операційні, змінні, постійні тощо, можна отримувати різні види прибутку: операційний, маржинальний, валовий.
- Змінні витрати залежать від розміру продажів та виробництва. Для меблевого магазину змінні витрати – сировина, логістика та бонус продавців. Якщо продажі зростають, витрати на сировину, логістику та бонуси також зростають.
- Постійні витрати не залежать від продажів: це зарплата офісного персоналу, оренда, виплати за кредитами тощо.
Іноді підприємці рахують виключно чистий прибуток, щоб розуміти, у плюсі бізнес чи ні, і це не зовсім правильно. Проміжні види прибутку потрібні, щоб виявляти, за рахунок чого змінюється чистий прибуток, а також наскільки ефективно витрачаються ресурси, як працює виробництво, який розмір постійних витрат ми можемо собі дозволити тощо.
Виручка є завжди, коли є продажі, а прибуток – ні. Саме тому бажано рахувати проміжні показники ефективності бізнесу – щоб бачити комплексний стан. Буває, що у компанії грошей багато, чудові звіти, а прибутку немає.
Виручка є, а прибутку немає, коли витрати перевищують виручку.
Дохід (він же оборот) – це виручка + інші надходження: відсотки за облігаціями, депозитом, отримання оплати за оренду обладнання та приміщень тощо. Дохід завжди дорівнює або більший за виручку.

На вищому фінансовому рівні ще розрізняють поняття затрат і витрат, але це більше бухгалтерська історія. Керівникам просто бажано знати, що затрати та витрати – не синоніми, коли йдеться про розрахунок бізнес-показників.
Як рахувати чистий прибуток
Головне: рахувати за зобов’язаннями, а не за рухом грошей. Це стосується як виручки, так і витрат.
Оплата стає виручкою тоді, коли виконано зобов’язання, а не коли гроші зараховано на рахунок.
Якщо покупець перерахував гроші в серпні, а товар отримав у жовтні, то тільки у жовтні ви записуєте ці гроші як виручку.
З постоплатою аналогічно: якщо відвантажили товар у серпні, то це серпнева виручка, незважаючи на те, що фактично гроші надійдуть у жовтні.
Витрати також пов’язані з фактом конкретного використання. Можна сплатити за січневу оренду в грудні, але в розрахунку чистого прибутку це витрати за січень.
Витрати, які напряму пов’язані з виручкою, беруть участь у розрахунку тоді, коли виручку отримано. Якщо компанія придбала матеріалів на 1 000 грн, виготовила 500 свічок, продала цього місяця 250 свічок, то місячні витрати – 500 грн.
Формула чистого прибутку

Витрати всі: постійні, змінні, виробничі, податки тощо. Краще відразу ускладнити формулу, щоб потім бачити, за рахунок чого чистий прибуток змінюється.

Податки. Мається на увазі податок на прибуток, тому що інші податки вже враховано в інших витратах.
Кредитні виплати. Враховуються тільки платежі за відсотками. Причина: тіло кредиту компанія спочатку отримала, тепер повертає, а от відсотки – це витрати.
Амортизація. Коли ми витрати на основні засоби ділимо на строк служби. Наприклад, придбали верстат за 20 000 доларів, а до витрат заносимо 100 доларів щомісячно.
Чистий прибуток – абсолютний показник, який немає добрих чи поганих значень. Потрібно досліджувати в динаміці та враховувати контекст конкретного бізнесу під час оцінювання результату.
Може бути ситуація, коли чистий прибуток зростає, але у компанії все одно проблеми. Щоб вчасно реагувати, потрібно рахувати рентабельність.
Рентабельність за чистим прибутком
Вона ж рентабельність продажів (ROS – англ. return on sale) – бачимо, скільки прибутку в 1 гривні виручки.

Рентабельність за чистим прибутком показує ефективність бізнесу та допомагає правильно оцінювати зміни в прибутку в абсолютних значеннях.
Квітень | Травень | Червень | |
Виручка, грн | 1 000 000 | 1 200 000 ↑ | 1 500 000 ↑ |
Прибуток, грн | 250 000 | 280 000 ↑ | 300 000 ↑ |
Рентабельність продажів | 25% | 23,3% | 20% |
Виручка та чистий прибуток зростають, але рентабельність показує, що ефективність бізнесу знижується. Потрібно дивитися структуру доходів і витрат, інші види прибутку, щоб зрозуміти причину.

Швидко про чистий прибуток
Чистий прибуток = Виручка – Усі витрати
Чистий прибуток є основним маркером успіху бізнесу, проте рахувати потрібно всі види прибутку, щоб розуміти причини змін.
Найважливіше правило: рахувати за обов’язками, а не за грошима. Якщо товар відвантажили в липні, а гроші отримали в серпні, то в розрахунках це виручка за липень. І навпаки: якщо гроші отримали в липні, а товар відвантажили в серпні, то це виручка за серпень. З витратами так само.
Абсолютний показник чистого прибутку дає розуміння щодо стану бізнесу тільки в динаміці (і, звісно, якщо він не в мінусі). Для розуміння ефективності рахують рентабельність за чистим прибутком (рентабельність продажів).
Рентабельність продажів = Прибуток / Виручка * 100%
Іноді чистий прибуток системно зростає, але ефективність бізнесу знижується. Рентабельність це покаже.