Як розпочати готельний бізнес

Як розпочати готельний бізнес

У світі налічується близько 350 тис. готелів із понад 1,6 млн номерів. Щобільше, як свідчить статистика, це число щороку зростає в середньому на 3–4 %. Водночас запуск готельного бізнесу в Україні, надто ж сьогодні, — завдання непросте. Тож необхідно детально дослідити ринок і розробити чіткий план дій. У цій статті розповімо максимально все про готельний бізнес та «пройдемо» разом із вами покроково шлях до успіху.

Дослідіть ринок

Згідно з даними нещодавніх досліджень, Україна має неабиякий потенціал розвитку індустрії гостинності, порівнюючи із сусідніми країнами у Східній Європі. Перспективи в цій галузі значні, однак, як, зрештою, і в будь-якій іншій ніші, слід ретельно підійти до планування власної справи.

Дослідіть ринок | OLX.ua

Бізнес-аналіз

Враховуючи, що готель — це рекреаційне підприємство, мета якого — забезпечити умови для відпочинку та харчування відвідувачів, розпочніть із визначення попиту і пропозиції на готельні послуги. Вивчіть демографічні й економічні особливості регіону. Дослідіть такі чинники:

  • кількість туристів упродовж року та потенціал бізнес-відряджень;
  • сезонні коливання в запиті на готельні послуги;
  • конкуренти та їхні пропозиції: які послуги вони надають та які цінові сегменти покривають;
  • рівень завантаженості готелів у вашому місті або регіоні (це вказуватиме на загальний попит).

Далі з’ясуйте, хто є вашою цільовою аудиторією.

  • Вікова група: молоді мандрівники, сім’ї, підприємці тощо.
  • Тип подорожей: туризм, бізнес-події, відпочинок.
  • Потреби та вподобання: стандарти обслуговування, доступність цін, спеціалізовані послуги (як-от SPA-центри, конференц-зали).

Щоб не обмежуватися лише гіпотезами, на цьому етапі варто провести опитування серед потенційних споживачів або зібрати фокус-групи. Так ви зрозумієте очікування від готельного сервісу, адаптуєте свої послуги до запиту ринку і здобудете довіру клієнтів.

Бізнес-план

Вочевидь, єдиної відповіді на запитання, скільки коштує побудувати готель, бути не може. Це залежить і від стартового капіталу, і готовності вкладати кошти в розвиток, залучати інвестиції та масштабуватися надалі. 

Індустрія гостинності потребує ретельного планування та розробки довготривалих стратегій. А тому бізнес-план готелю — справа не одного дня. Щонайперше побудуйте фундамент позиціювання. Скажімо, місія бізнесу визначає діяльність компанії, напрям розвитку та, зрештою, й види готельних послуг. Тож визначте, який меседж ваш бізнес передає споживачам і яке місце ви прагнете посісти на ринку.  А тепер поставте цілі. Врахуйте: вони мають бути конкретними, вимірюваними, досяжними, релевантними та обмеженими в часі (скористайтеся технікою SMART). Так ви зосередитеся на основних векторах розвитку і стратегічному плануванні.

Без чого неможливий будь-який бізнес? Без фінансування. Розробіть фінансовий план, бюджет і спрогнозуйте доходи й витрати. Подбайте про адекватний розподіл ресурсів для підтримки всіх складових: маркетинг, розвиток продукту, заробітну плату тощо. Так ви підготуєтеся до майбутніх фінансових потреб, забезпечите рентабельність готелю та визначите потенційні ризики. 

Скористайтеся принципами SWOT-аналізу, щоб оцінити сильні та слабкі сторони бізнесу, перспективи для його розвитку й зовнішні загрози. 

Бізнес-план | OLX.ua

Проаналізувавши це, ви зрозумієте, як ухвалювати обґрунтовані рішення та формувати стратегії, щоб подолати слабкі сторони й мінімізувати ризики.

Розробіть концепцію та дизайн

Перш ніж розпочати будівництво або реконструкцію приміщення, чітко визначте концепцію. Поміркуйте щодо типу закладу, який плануєте відкрити: чи буде це бюджетний готель, чи середнього класу або ж люкс. Задум має відповідати потребам вашої цільової аудиторії й відображати особливості місцевості, де розташований готель. Про що саме йдеться?

  • Бюджетний готель: невеликі кімнати з базовими умовами, спрямовані на мінімізацію витрат для туристів та бізнес-відрядження.
  • Готель середнього класу: більше зручностей, як-от кафе й зони відпочинку, що передбачає більші інвестиції, однак і вищу маржу.
  • Люкс: високі стандарти обслуговування, зручності преміум-класу та ексклюзивні послуги, зокрема персональний консьєрж і приватні екскурсії.

Які додаткові послуги ви пропонуватимете? Ресторан, SPA, конференц-зали, зони відпочинку тощо. Комфорт в інтер’єрі пріоритетний. А екстер’єр створіть лаконічним, щоб відповідати загальній архітектурі місцевості.

Для ефективної роботи готелю користуйтеся принципом зонування. 

  • Номери. Насамперед — функціональність та естетика. Подбайте й про сучасні технології, як-от стабільний Wi-Fi, смарттелевізори, проєктори для конференц-залів тощо.
  • Загальні зони. Це простір для відпочинку і спілкування, а також для роботи. Варто врахувати очікування гостей.

Територія навколо готелю має бути доглянутою, з дитячими майданчиками чи місцями для барбекю — залежно від концепції закладу.

Врахуйте стандарти 

Розрізняють декілька видів стандартів сервісу та інших умов, завдяки яким діє чітка класифікація готелів в Україні. Зазвичай — від однієї до п’яти зірок. Кожна категорія передбачає певні вимоги, яких необхідно дотримуватися для відповідного рівня послуг.

  • 1-зіркові готелі пропонують мінімальні умови для комфортного проживання. Переважно в номерах є ліжко, стілець, а ванна кімната — на поверсі або всередині. Послуги обмежені, однак це хороший вибір для тих, хто шукає недороге розміщення без додаткових зручностей.
  • 2-зіркові готелі — це трішки більше комфорту. Вони передбачають власну ванну кімнату в номері, телевізор і, можливо, невеликий робочий стіл. Часто у вартість входять доступ до Wi-Fi та щоденне прибирання. Це улюблений варіант тих мандрівників, що цінують зручність і доступність водночас.
  • 3-зіркові готелі гарантують хороший рівень комфорту й сервісу, зокрема обслуговування номерів, ресторан та здебільшого басейн або фітнес-центр. Номери просторіші, з додатковими умовами, як-от фен, холодильник чи сейф.
  • 4-зіркові готелі підтримують обслуговування та комфорт на високому рівні. Зазвичай містять декілька ресторанів, конференц-зали, басейни, SPA-салони й навіть консьєрж-сервіс. Номери зручні, розраховані на різні категорії клієнтів, з якісним дизайном і меблями.
  • 5-зіркові готелі — найвищий рівень. Вони пропонують виняткові умови проживання, ресторани, персональне обслуговування, елітні SPA-центри та інші ексклюзивні послуги. Номери мають висококласне обладнання. Наприклад, систему розумного дому та преміумкосметику.

На що звернути увагу під час вибору? Поставте собі декілька запитань.

  • Чи зручно розташований заклад до основних пам’яток або ділових центрів?
  • Чи є змога створити номери різної вартості та рівня обслуговування?
  • Чи релевантна ціна запропонованим умовам?
  • Чи пропонує готель усі необхідні послуги, як-от Wi-Fi, басейн, SPA-центр, ресторани тощо?

Так ви побудуєте гостинний заклад, який найкраще відповідатиме потребам та очікуванням ваших цільових клієнтів.

Оберіть локацію

Критерії вибору 

Локація — один із найвагоміших чинників під час вибору території для придбання або оренди нерухомості. Особливо якщо ви плануєте використовувати її для бізнесу або інвестицій. Туристичні місця, скажімо, помітно збільшують потік клієнтів, зокрема для готелів і ресторанів. Це гарантує відвідуваність і загалом популярність серед мандрівників.

Бізнес-центри поруч сприяють високому попиту на офісні приміщення та житлову нерухомість. Компанії часто шукають апартаменти в таких районах, щоб персонал і партнери мали змогу комфортно доїжджати до офісу. Крім того, працівники готелю теж мають вчасно прибувати на роботу або жити неподалік від закладу.

Обираючи місце, зважайте й на транспортне сполучення та інфраструктуру (магазини, парки тощо). Це істотно впливає на успіх бізнесу та інвестиції.

Придбати vs орендувати

Перед купівлею або орендою з’ясуйте юридичний статус приміщення. Йдеться про перевірку власності, можливих обтяжень, іпотек, прав третіх осіб. Переконайтеся, що продавець / орендодавець має право розпоряджатися майном. Зверніться до юриста, щоб перевірити правильність оформлення документів, юридичну чистоту угоди та своєчасно виявити ймовірні ризики.

Оформлення договору про купівлю-продаж або оренду охоплює основні складові угоди, зокрема ціну, умови передачі майна, терміни та обов’язки сторін. Всі умови мають бути чітко викладені у документі, щоб уникнути потенційних конфліктів надалі. А після завершення угоди необхідно зареєструвати право власності відповідно до законодавства. Це гарантуватиме юридичне визнання прав нового власника / орендаря.

Придбати vs орендувати | OLX.ua

Щоб визначити ринкову вартість нерухомості, залучіть професіонала. Так ви з’ясуєте, наскільки адекватними є запропонована ціна й потенціал інвестицій. Окрім того, зробіть технічний огляд приміщення, щоб виявити ймовірні дефекти або загалом потребу в ремонті. Це також впливає на вартість та умови угоди.

Визначте оптимальний час для інвестицій і потенціал зростання ціни нерухомості. А ще візьміть до уваги майбутній потенційний розвиток району. Перспективи забудови, нові інфраструктурні проєкти або соціальні установи поблизу значно підвищують вартість.

Оформте документацію та ліцензії

Будь-який бізнес в Україні має бути легальним. Отримання всіх документів — окремий і непростий крок назустріч власній справі. З’ясуймо докладніше, що саме необхідно підготувати.

Реєстрація бізнесу

Спершу виберіть організаційно-правову форму: фізична особа — підприємець (ФОП) чи товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ).

  • ФОП — це проста й зручна форма для малого бізнесу, що не потребує статутного капіталу. Реєстрація займає мінімум часу і дає змогу швидко розпочати діяльність.
  • ТОВ підходить для бізнесу, де є декілька засновників. Це передбачає більше документів і бухгалтерського обліку, але водночас і можливість залучити значні інвестиції та в перспективі розширюватися.

Реєструючи бізнес в Україні, рухайтеся покроково.

  1. Вибір унікальної назви компанії.
  2. Для ФОП потрібно подати документи через портал державних послуг або в центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП). Для ТОВ — статутний документ, рішення засновників та інші необхідні форми.
  3. Реєстрація у податковій інспекції та вибір системи оподаткування.
  4. Отримання ліцензій і дозволів залежно від виду діяльності.
  5. Відкриття банківського рахунку для ведення бізнесу.

Тепер ваш бізнес буде офіційно зареєстрований і готовий до діяльності. Окрім того, дотримуйтеся всіх правових норм і системно ведіть бухгалтерський облік. Так ви попередите ймовірні проблеми.

Отримання дозволів і ліцензій

Щоб готельний бізнес відповідав усім державним стандартам і нормам, необхідно отримати низку документів. Наразі українське законодавство не передбачає обов’язкового ліцензування для відкриття готелю. Проте специфічні види діяльності в межах цього бізнесу, як-от ресторан, бар, SPA, потребують окремих дозволів.

Щонайперше зареєструйте заклад як юридичну особу або ФОП у державних органах. Тоді подбайте про ліцензії від пожежної та санітарної інспекції. Готель має відповідати стандартам безпеки: пожежні виходи, детектори диму, вогнегасники та інші системи. А ще потрібно розробити і затвердити план евакуації в разі пожежі.

Знадобиться і санітарно-епідеміологічний висновок. Він засвідчує відповідність усім санітарним і гігієнічним нормам: належне утримання номерів, громадських приміщень, вентиляція, дотримання чистоти в харчоблоках тощо. Після того, як санітарна інспекція перевірить готель, отримайте відповідний дозвіл на експлуатацію.

Не зайвим буде проконсультуватися щодо відповідності всім локальним законодавчим вимогам із юристами або фахівцями, які спеціалізуються на готельному бізнесі чи комерційній нерухомості. Підтримуйте всі дозволи в актуальному стані.

Підготуйте приміщення

Є два основні варіанти: реконструкція та дизайн. Обидва мають особливі вимоги. У разі реконструкції необхідно взяти до уваги декілька чинників.

  • Перед початком робіт оцініть технічний стан будівлі. Визначте, чи варто зміцнювати конструкції, оновлювати інженерні системи (електрика, водопостачання, опалення тощо) та чи доцільне відновлення взагалі.
  • Отримайте всі потрібні документи на реконструкцію: дозволи від міських архітектурних і планувальних органів, пожежної інспекції та санітарно-епідеміологічної служби.
  • Якщо приміщення має історичну цінність, можуть бути додаткові обмеження щодо рівня дозволених змін у його зовнішньому та внутрішньому вигляді.

Усі реконструкційні роботи необхідно здійснювати відповідно до національних будівельних кодексів і стандартів: дотримання норм пожежної безпеки, санітарії, доступності для людей з інвалідністю та енергоефективності. А ще сучасні реконструкції передбачають екологічні стандарти. Зокрема, варто використовувати матеріали, що менше шкодять довкіллю, і технології, що знижують споживання енергії.

Іншим варіантом підготовки приміщення є дизайн. Він має відповідати загальній концепції бізнесу та його бренду. Важливо, щоб естетика інтер’єру та екстер’єру була приємною для цільової аудиторії та створювала певну атмосферу. Хороший дизайн, крім краси, ще й функціональний. Тож оптимізуйте простір для максимальної зручності, з легким доступом до основних послуг та з огляду на запити відвідувачів.

Зрештою, підготовка приміщення також потребує ретельного планування. Доцільно заручитися підтримкою фахівців, аби цей процес минув швидко й результативно.

Закупіть обладнання та меблі

Що потрібно, щоб обладнати готель? Спробуймо сформувати базовий перелік. 

Закупіть обладнання та меблі | OLX.ua

Де ж усе взяти? Знайти надійних постачальників і налагодити постійну співпрацю. Є декілька критеріїв відбору.

  • Обладнання й меблі відповідають високим стандартам якості.
  • Конкурентоспроможні ціни без шкоди для якості.
  • Гарантія та сервісне обслуговування.
  • Своєчасна й надійна доставка.

Знайти постачальників не завжди просто. Однак завдяки інформації в інтернеті та відгукам від інших бізнесів — цілком реально. Головне, побудувати нетворкінг, тобто міцні зв’язки з колегами в галузі готельного бізнесу. Їхні професійні рекомендації стануть у пригоді для розвитку вашої справи.

Персонал: найм і навчання

Слід розуміти, що навіть за бездоганної підготовки готелю до відкриття працювати в ньому будуть ваші підлеглі, а не ви особисто. Тому, створюючи структуру персоналу, коректно розподіліть ролі й обов’язки. Так ви подбаєте про якісне обслуговування гостей і підтримку всіх готельних операцій. Кого точно потрібно наймати та для яких цілей?

  • Адміністратори приймають гостей, реєструють заїзд і виїзд, надають інформацію про основні послуги готелю та допомагають розв’язувати будь-які питання у процесі.
  • Покоївки підтримують чистоту й порядок у номерах, змінюють постільну білизну і рушники, готують номери до прибуття гостей.
  • Кухарі та інший кухонний персонал організовують харчування в готельному ресторані чи кафе.
  • Технічні працівники обслуговують, ремонтують і підтримують технічний стан закладу, включно із системами опалення, вентиляції, сантехнікою тощо.
  • Охорона відповідає за безпеку гостей та співробітників.

Найм працівників — насправді лише пів справи. Навіть якщо це люди, які повністю розділятимуть філософію вашого бізнесу, їх потрібно додатково навчити. Ознайомте новачків із основними правилами й політикою готелю, розкажіть про їхні обов’язки та стандарти обслуговування. А ще залежно від посади проводять спеціалізоване навчання, як-от майстеркласи для кухарів чи курси з обслуговування для адміністраторів. Зверніть увагу, що весь персонал має пройти навчання з питань пожежної безпеки і надання першої допомоги.

Що далі? Постійний розвиток. Впровадьте системи регулярних тренінгів і семінарів, щоб підтримувати високий рівень кваліфікації співробітників та нові стандарти у сфері гостинності. Пам’ятайте: ви не зобов’язані реалізовувати це самостійно. Сьогодні для цього є спеціальні компанії з навчання персоналу.

Задіюйте маркетинг 

Основна мета ефективної маркетингової стратегії для готелю — збільшити його видимість, залучити нових клієнтів і побудувати сильний бренд. Найдоцільніше підійти до цього процесу комплексно. 

  • Традиційна реклама: використання друкованих медіа, білбордів, радіо й телебачення, щоб привернути увагу місцевих і міжнародних туристів.
  • Професійний вебсайт, який розповідатиме про заклад, презентуватиме фотографії, забезпечуватиме онлайн-бронювання та міститиме інформацію про спецпропозиції.
  • Соціальні мережі: Facebook, Instagram і LinkedIn стануть у пригоді для взаємодії з клієнтами та позитивного онлайн-іміджу.
  • Email-маркетинг: регулярна розсилка новин, акцій і новинок для конкретного переліку контактів (холодних чи теплих).

Укладаючи договори з туристичними агенціями для просування пакетних турів і спеціальних пропозицій, ви привабите більше клієнтів. А ще розміщуйте інформацію про заклад на платформах, як-от Booking чи Airbnb. Так ви підвищите видимість для іноземних гостей. Оптимізуйте опис, фото й інформацію про послуги, щоб підвищити конверсію й отримати хороші відгуки.

На етапі відкриття

Всі люблять урочистості, погодьтеся. Однак, щоб спланувати щось справді особливе, потрібно ретельно скоординувати процеси. Адже це створить позитивне перше враження та приверне увагу потенційних відвідувачів і медіа. Виберіть дату й час, коли запрошені гості, найімовірніше, зможуть до вас завітати. Якщо бажаєте, щоб відразу зрозуміли місію й цінності закладу, додайте у програму коротенькі виступи засновників, екскурсію готелем, живу музику й кейтеринг. Надішліть, окрім того, пресрелізи та персональні запрошення місцевим і національним ЗМІ, впливовим особам і підприємцям.

У перші дні роботи переконайтеся, що всі системи (бронювання, обслуговування, безпека) працюють безперебійно, а персонал добре підготовлений та знає обов’язки. Періодично перевіряйте й аналізуйте внутрішні процеси, щоб виявляти і швидко усувати потенційні труднощі. Стежте за бюджетом та витратами, коригуйте плани за необхідності.

Хочете знати, що думають про ваш готель відвідувачі? Запропонуйте їм заповнити анкети щодо якості обслуговування та комфорту, заохочуйте залишати відгуки на платформах бронювання та в соціальних мережах. А щоб цей фідбек не залишився без уваги, регулярно відповідайте на коментарі, дякуйте гостям та вирішуйте труднощі, будьте уважними до скарг. Сприймайте це як можливість покращити роботу вашого бізнесу.

Підсумок

Сьогодні готельний бізнес в Україні — неабиякий виклик. Проте немає нічого неможливого для тих, хто справді цього прагне. Відкриття власної справи у сфері гостинності потребує глибокого аналізу, уваги до деталей та активної роботи на кожному з етапів. Із відповідним підходом і стратегією ваш готель стане успішним, прибутковим проєктом, а ви щодня будете насолоджуватися результатом. 

Реалізовувати можливості легко разом із OLX!

    Вашу заявку відправлено
    Помилка