Як скласти бізнес-план: структура та корисні поради
Зміст
Бізнес-план потрібен кожному підприємцю, немає різниці — чи ви відкриваєте самостійно власну справу, чи шукаєте інвестора. У цій статті ви дізнаєтесь, як складати бізнес-план правильно та як не припуститися прикрих помилок під час цього процесу.
Якщо ви вирішили започаткувати власну справу в Інтернеті, але ще не знаєте з чого почати — в OLX створили власну безкоштовну школу бізнесу, яка допоможе розпочати, розвивати та просувати бізнес онлайн на OLX.
Що таке бізнес-план?
Бізнес-план — проєкт вашого бізнесу. Це своєрідна презентація всіх деталей, характеристик та нюансів вашої справи. Тут враховується все необхідне для запуску, наведені фінансові прорахунки, описуються сильні та слабкі сторони продукту, враховані витрати й доходи. Також у бізнес-плані складається кошторис та прописується юридична форма компанії.
Створення бізнес-плану: мета
Метою бізнес-планування можна назвати:
- виявлення всіх переваг компанії та її слабких сторін;
- визначення рівня стійкості та життєспроможності підприємства;
- конкретизацію стратегії розвитку;
- зниження ризиків підприємця та інвесторів.
Треба зазначити, що створення бізнес-плану власного підприємства не тільки допоможе визначити, що вигідно продавати, але й зрозуміти, яким має бути очікуваний обсяг прибутку від реалізації ідеї. Бізнес-план також виявить можливість розширення обсягів надання послуг у майбутньому, допоможе знайти джерела фінансування проєкту.
Складання бізнес-плану та його структура
Багато підприємців не замислюються над тим, як скласти бізнес-план, а просто замовляє його написання у спеціалістів. Але ми все ж радимо складати його самостійно, адже цей процес сприяє глибокому вивченню ринку та конкурентів, можна одержати додаткову інформацію та досвід, тобто глибше ознайомитися з направленістю власної справи.
На титульному аркуші треба зазначити назву організації (проєкту) та дані керівника, також необхідна інформація про розробника плану, суму інвестицій тощо.
Бізнес-план зазвичай складається з таких пунктів:
- резюме проєкту;
- опис фірми;
- опис продукту (послуги);
- маркетинговий план;
- план виробництва;
- організаційний план;
- фінансовий план;
- оцінка ризиків;
- додатки;
- висновки.
У резюме треба коротко розповісти про ринок, компанію та продукт, довжина резюме не має перевищувати 1,5 сторінки. Потрібно вказати такі дані:
- конкурентні переваги;
- необхідний обсяг інвестицій;
- запланований виторг від продажів за конкретний період;
- гарантії отримання прибутку;
- стратегію просування;
- термін окупності тощо.
Резюме варто писати в останню чергу, але розташовувати завжди у першому розділі.
В описі фірми необхідно визначитися з місією та цілями компанії, вказати засновника і керівника компанії. Також треба зазначити:
- історію виникнення продукту чи послуги;
- темп розвитку ринку;
- організаційну структуру компанії та її місце на ринку (наявне чи заплановане);
- головних конкурентів та їхні продукти.
- У цьому пункті не обійтися без SWOT-аналізу підприємства. В ньому зазначаються всі переваги та недоліки компанії, варіанти розвитку та наявні ризики.
У пункті опису продуктів необхідно надати:
- назву;
- фотографію (ескіз);
- характеристику продукту;
- умови його використання тощо.
Потрібно зазначити стадію розробки продукту. Якщо він вже існує, то демонстрація обов’язкова.
Маркетинговий план — дуже важливий пункт, адже вам необхідно мати стратегію продажів. До маркетингового плану варто додати:
- реалізатора товару (виробник, магазин, заклад тощо);
- цільову аудиторію;
- запланований обсяг продажів;
- ціноутворення та інше.
Тут також вказується і бюджет на рекламу: способи його розрахунку, витрати на щомісячне просування, способи відстежування ефективності рекламних заходів тощо.
В організаційному плані треба зазначити форму власності та розташування компанії (виробництво, склад, офіс, точки продажу). Тут також вказуються директор, спеціалісти компанії та інвестори, а також взаємодія між ними. Строки реалізації проєкту також вказуються в організаційному плані.
Створення фінансового плану — дуже кропітке та складне завдання. Тут вказуються доходи та витрати, враховуються тонкощі оподаткування, а також визначається потенційний прибуток.
Цей розділ бізнес-плану складається з двох частин: дохідної та видаткової. У дохідній частині ви розраховуєте потенційний чистий прибуток з огляду на реалії ринку та особливості вашої справи. У видатковій частині вказуються разові витрати на етапі відкриття, наприклад, витрати на торгове обладнання та ремонт приміщення. Також тут вказуються постійні витрати (податки, зарплатний фонд, оренда, оплата комунальних послуг).
Складання бізнес-плану неможливе без урахування всіх можливих ризиків. Їх слід спрогнозувати, вивчити та знайти способи мінімізації.
В розділі додатків зазвичай містяться всі необхідні доповнення — графіки, таблиці, схеми, ескізи тощо.
У висновках ще раз необхідно надати саму бізнес-ідею, суму необхідних інвестицій, очікувані терміни окупності, прогноз щодо прибутковості, продукт та цільову аудиторію, час запуску. Тут рекомендується в стислій формі сказати про головне, щоб змусити потенційного інвестора повірити в перспективність проєкту.
Як скласти бізнес-план самостійно?
Перед тим, як написати бізнес-план — зразки в інтернеті можна знайти для кожного випадку. Це може бути варіант для власників, для партнерів, інвесторів або банку. Ви можете користуватися зразком та пунктами бізнес-плану як орієнтиром для подальших дій, залишиться лише додати індивідуальні дані.
Але необхідно розуміти, що спочатку треба згенерувати реалістичну бізнес-ідею, а тільки потім переходити до планування на папері. Особливу увагу приділяють розділу з фінансовим плануванням. Варто зазначити всі гарантії повернення інвестицій — це дуже важливо для інвесторів.
Як написати бізнес-план: корисні поради
Писати бізнес-план рекомендується лаконічно й коротко. Він неодмінно має містити достатню кількість фактів, які треба підтвердити наведеними джерелами. Пункти плану, що перераховані вище, точно мають бути присутніми в документі.
Не обтяжуйте документ зайвими деталями, виберіть лише найважливіші. Якщо ви відчуваєте необхідність детально описати будь-який процес, можна винести цю інформацію до додатка.
Треба поміркувати, як зробити бізнес-план зручним для читання. Необхідно оформити та відредагувати документ належним чином. Оформлення має бути однаковим для всіх розділів, мова йде про шрифт, заголовки, кегль, інтервал, нумерацію тощо. Обов’язковими є нумерація, заголовки, зміст, назви таблиць та зображень, позначення даних на графах.
Варто також витратити час на гідну презентацію бізнес-плану. Тривалість презентації не має перевищувати 7 хвилин.
Дуже важливою є актуальність, у тексті просто не може бути застарілої інформації, даних та цифр.
Як створити бізнес-план та не припуститися помилок?
Під час складання бізнес-плану треба розуміти, для кого саме він створюється. Помилкою буде вважати, що план для «внутрішнього використання» не буде нічим відрізнятися від плану для інвесторів. У першому випадку можна не обґрунтовувати деякі витрати, наприклад, зазначити, що замість купівлі нового ноутбуку ви будете використовувати власний. У другому випадку треба чітко обґрунтувати всі витрати, найважливішою складовою плану для інвесторів буде точність.
Усі інші помилки можна розділити на 3 різновиди:
- концептуальні (причина їх виникнення — відсутність досвіду роботи в певній бізнес-сфері або незнання технологій);
- технічні (причина їх виникнення — відсутність важливої інформації, використання неперевірених даних, помилки в обчисленнях, неправильна обробка відомостей);
- методичні (відсутність конкретики щодо вкладень, заперечення ризиків, відсутність професіоналізму, перекладання питань пошуку всього необхідного капіталу на інвесторів).
Грамотна розробка бізнес-плану — це запорука успіху вашого бізнесу. Саме правильна презентація допоможе вам оцінити перспективи, знайти бізнес-партнера та інвестора.
Тепер ви знаєте, з чого складається бізнес-план, тому зможете створити його самостійно.