Як відкрити агенцію нерухомості: how-to ґайд від OLX
Зміст
Від того, чи перебуваємо ми у стані безпеки, безпосередньо залежить, зокрема, й інтерес до придбання власного житла. А додатковий вплив на попит мають фінансування та розширення державних програм. Від початку повномасштабного вторгнення до сьогодні спостерігаємо зміни на ринку житлової нерухомості. Особливо у віддалених від конфлікту регіонах, де попит на оренду помітно зріс. Причина — здебільшого у переселенні людей до безпечніших місць. Зрештою, там ціни на житло також підвищилися.
Так чи інакше, а ми поступово адаптуємося до цих тимчасових обставин. Тож агентство нерухомості — це чудовий вибір для підприємців, які шукають бізнес зі стабільними доходами та потенціалом росту. У цій статті з’ясуємо разом із вами, як відкрити агентство нерухомості, та поговоримо про перспективи й ризики.
Потенційні переваги та виклики
Середня ціна на довготривалу оренду та продаж житла й бізнес-нерухомість підвищилася. До 2022-го це відбувалося поступово, проте впродовж минулого року показник помітно виріс. Тож уже 2023-го рейтинг п’яти найпоширеніших різновидів нерухомості за кількістю відгуків мав такий вигляд:
- довготривала оренда квартир (2 389 613);
- продаж квартир (1 596 463);
- квартири подобово, погодинно (1 218 396);
- продаж будинків (1 083 706);
- довготривала оренда будинків (417 632).
Якщо вас цікавить бізнес у цій сфері, то необхідно розуміти всю його специфіку: від аналізу ринку до організації внутрішніх процесів. Щонайперше поговоримо про декілька переваг для підприємців.
- Попит на ринку нерухомості. З розвитком міських районів та збільшенням кількості населення бажання й потреба придбати нерухомість також зростають. А отже, постійно будуть клієнти, яким знадобиться допомога агентства нерухомості.
- Висока прибутковість. За відповідного управління є змога генерувати значні прибутки за допомогою комісій з продажу й оренди.
- Гнучкість у бізнесі. Перспектива працювати і з житловою, і з комерційною нерухомістю дає вибір ринкових ніш.
- Професійне зростання. Власна справа у цій сфері — широкі можливості для розвитку та нетворкінгу.
Бізнес на нерухомості — перспективна ніша. Однак, попри очевидні плюси, це ще й передбачає низку викликів.
- Конкуренція. Ринок нерухомості доволі насичений, тому новій агенції іноді складно виділитися серед уже відомих гравців.
- Мінливість ринкових умов. Ця ніша піддається впливу економічних коливань та інших змін (як-от у законодавстві), що ускладнює планування й прогнозування.
- Високі витрати на старті. Маркетинг, офісні приміщення, технологічне оснащення та ліцензування — кожен із цих компонентів потребуватиме значних коштів фактично із самого початку діяльності бізнесу.
- Дотримання правил. Індустрію нерухомості регулюють чимало законів, що передбачає постійне їх дотримання та своєчасну адаптацію до змін.
Розглядаючи ідею відкриття агентства нерухомості, необхідно ретельно проаналізувати і потенційні переваги, й можливі виклики. Завдяки цьому ви маєте змогу створити справді стійкий та успішний бізнес із довготривалою перспективою.
Аналіз ринку
Розпочати варто з аналізу. Оцініть потенційні можливості, основних гравців на ринку та конкурентів. А ще з’ясуйте потреби цільової аудиторії. Підготували для вашого ознайомлення базовий перелік тенденцій.
- Міста, що розвиваються, здебільшого мають високий попит на житлову та комерційну нерухомість.
- Демографічні зміни: старіння населення або збільшення кількості молодих професіоналів впливають і на потребу в житлі.
- Впровадження цифрових технологій створює нові можливості для тих агенцій, які готові йти в ногу з часом.
- Інвестори зацікавлені у довготривалих проєктах або альтернативних видах нерухомості, як-от екологічні будинки.
Хто в цій ніші є основними гравцями та конкурентами? Великі національні агентства нерухомості із широкою мережею й доступом до значних ресурсів для маркетингу? Чи місцеві ентузіасти, які зазвичай краще розуміють локальні умови та створюють персоналізований підхід до клієнтів? Або все ж таки сайти і застосунки, що спрощують купівлю, продаж та оренду нерухомості без посередників? Ваше завдання — відгадати цю загадку, щоб перейняти найцікавіші тенденції та найдієвіші практики.
Визначення цільової аудиторії та її потреб із погляду послуги агентства нерухомості передбачає детальну сегментацію.
- Ті, хто вперше стають власниками житла, переважно прагнуть отримати додаткову допомогу чи консультацію під час купівлі.
- Інвестори шукають нерухомість, яка гарантує високу віддачу інвестицій або стабільний дохід від оренди.
- Компанії зацікавлені у комерційній нерухомості для офісів, складів або роздрібної торгівлі.
- Переселенці можуть потребувати допомоги, що стосується адаптації та пошуку житла.
Отже, ми з вами базово розглянули, як відкрити агентство нерухомості. Ретельний аналіз ринку і визначення вимог цільової аудиторії дасть змогу вашому агентству нерухомості ефективно конкурувати та задовольняти потреби клієнтів. На основі цього ви розроблятимете довготривалі стратегії просування та обслуговування, що відрізнятимуться високою ефективністю й цінністю для споживача.
Підготовка до відкриття бізнесу
Тож рішення розпочати власну справу ухвалено. Тепер постає запитання: як організувати процес підготовки, щоб усе вдалося? Відповідь доволі проста, а для когось — навіть очевидна: ретельно спланувати. Пропонуємо врахувати декілька неодмінних складових, щоб успішно побудувати бізнес на нерухомості.
Розробка бізнес-плану
Визначте місії та цілі вашої компанії. Скажімо, надання високоякісних послуг у сфері купівлі, продажу й оренди нерухомості з акцентом на чесність, прозорість і професіоналізм. І це лише один із прикладів. Цілі можуть охоплювати досягнення певного рівня продажів, розширення клієнтської бази або вихід на нові ринки впродовж певного періоду.
Окресліть спектр послуг. Ви маєте змогу зосередитися на купівлі та продажу житлової чи комерційної нерухомості, управлінні, консалтингу та оцінюванні вартості або ж допомозі в оформленні документації. Пам’ятайте: цей перелік має відповідати вашим цінностям і загалом бажанню зайняти конкретну нішу на ринку та приваблювати потрібну аудиторію.
Формування стратегії розвитку — наступний логічний крок. Без стратегії є ризик швидко втратити ентузіазм і забути про цінності, які ви закладали на старті. Поміркуйте, чи потрібні вам рекламні кампанії, розвиток онлайн-платформ для залучення клієнтів, партнерство з місцевими компаніями й банками, а також навчання працівників для підвищення їхньої кваліфікації.
Оцініть необхідний капітал і сформуйте бюджет, щоб надалі ефективно використовувати кошти. Розробка цього компонента на перший рік передбачає оцінювання всіх витрат і прогнозування доходів. Приблизний розрахунок матиме такий вигляд:
- місячний дохід – 200 000 грн;
- чистий прибуток — 50 000 грн;
- початкові інвестиції — 100 000 грн (оренда офісу, заробітна плата для персоналу за перший місяць роботи, закупівля необхідного обладнання тощо);
- період окупності проєкту — від двох місяців.
Щоб із самого початку задати відповідний курс цій справі, варто завчасно зайнятися пошуком джерел фінансування. Це можуть бути й власні заощадження, однак банківські кредити, інвестиції від інших підприємців або венчурних фондів, державні гранти та кредити для малого бізнесу мають більший потенціал (проте й відповідальність є більшою). Закладаючи власні кошти, основний ризик — їх втратити. А працюючи з фінансуванням третіх сторін, за такі втрати доведеться відповідати не лише боргами, а й репутацією.
Правові аспекти та реєстрація бізнесу
Як ми вже з’ясували, відкриття агентства нерухомості передбачає тісну співпрацю із законодавством. Будь-які зміни у його складових безпосередньо стосуватимуться вашої роботи. Це не обов’язково мають бути нові закони щодо майна чи скасування попередніх. Та навіть поправки щодо форм власності кидають підприємцям виклик, адже їх потрібно якомога швидше застосувати.
Щонайперше обираємо правову форму підприємства. Можливі варіанти — товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ), акціонерне товариство (АТ) або фізична особа — підприємець (ФОП). Кожна категорія має власні переваги й недоліки з погляду податкового навантаження, відповідальності та звітності. Тому оцініть фінансовий обіг, щоб зрозуміти, на якій саме формі слід зупинитися, щоб сплачувати податки було зручно, а хвилюватися за ліміти на ваших рахунках не довелося.
Далі необхідно звернутися до реєстраційної служби для оформлення юридичної особи, отримання ідентифікаційного коду підприємства, реєстрації з податковою службою, щоб ваш бізнес був легальним. Окрім того, для ведення діяльності у сфері нерухомості потрібно отримати спеціальні дозволи, зокрема ліцензію на реалізацію нерухомості.
Усе перелічене належно підготує вас до відкриття агентства нерухомості, тож OLX рекомендує не нехтувати цим.
Підготовка офісу
Перші кроки успішно зроблено! Саме час подбати про приміщення, де збиратиметься команда, ви зберігатимете документи та обслуговуватимете клієнтів. Як саме це реалізувати?
- Пошук та організація приміщення.
- Оберіть локацію, яка буде зручною й доступною і для клієнтів, і для співробітників. Візьміть до уваги паркування, видимість та близьке розташування до інших бізнес-центрів або житлових комплексів.
- Залежно від бюджету та довготривалих цілей, винайміть або придбайте офіс. Оренда, зазначимо, є менш обтяжливою у короткотривалій перспективі.
- Технологічне забезпечення.
- Обладнайте робочі місця необхідним обладнанням: комп’ютерами, моніторами та периферією (принтерами, сканерами).
- Придбайте ліцензійне програмне забезпечення для управління нерухомістю, а ще CRM-системи для відстеження клієнтської бази та обліку угод.
- Встановіть високошвидкісний інтернет і надійні телефонні лінії для безперебійної роботи персоналу.
- Підготування робочого простору.
- Подбайте про ергономіку робочих місць: зручні столи та крісла, достатнє освітлення і вентиляцію.
- Оформте приміщення. Нехай це буде сучасний дизайн, який підкреслює професіоналізм і стиль компанії.
- Облаштуйте зони для перерв, кухні для працівників та переговорні кімнати для роботи з клієнтами.
- Офісна інфраструктура.
- Встановіть системи безпеки, як-от відеоспостереження та охоронна сигналізація.
- Зберігайте документи у належному місці.
- Організуйте систему ефективного збору та утилізації відходів, особливо для конфіденційних документів (найдоцільніше — придбати шредер).
Взявши до уваги перелічені чинники, ви створите продуктивне й професійне середовище, яке сприятиме успіху вашої агенції та приваблюватиме нових клієнтів.
Кадровий потенціал
Для ефективної роботи агентства нерухомості необхідно найняти фахівців різних напрямів. Наведемо тут приблизний перелік.
- Агенти з нерухомості займаються купівлею, продажем та орендою приміщень.
- Адміністратори відповідають за організаційні моменти, обслуговування клієнтів, ведення документації та офіс.
- Маркетологи розробляють і впроваджують стратегії маркетингу й реклами, щоб просувати послуги агенції та залучати клієнтів.
- Фінансові менеджери управляють фінансами, включно з бюджетуванням, бухгалтерським обліком і податковим плануванням.
- ІТ-спеціалісти підтримують технологічну інфраструктуру: вебсайт агенції, бази даних та системи зв’язку.
Насправді є певні критерії відбору й оцінювання кандидатів. Варто ними скористатися.
- Досвід роботи у нерухомості. Знадобиться, зокрема, агентам і фінансовим менеджерам.
- Навички спілкування та обслуговування клієнтів.
- Технічні навички, необхідні айтівцям і тим, хто працює з маркетинговими інструментами.
- Здатність до навчання й адаптації, що неодмінно потрібна у динаміці на ринку.
Однак не сприймайте цей список як єдиний правильний. Додавайте ті пункти, які турбують вас як працедавця, щоб дізнатися якомога більше про кандидата, його навички та вміння.
Слід розуміти, що просто мотивованих працівників недостатньо, щоб здобути бажані висоти у цій (та і в будь-якій іншій) ніші. Тому поміркуйте про професійний розвиток, тренінги. У яких саме напрямах?
- Внутрішні тренінги: організація семінарів і воркшопів із продажу та обслуговування клієнтів, законодавства у сфері нерухомості тощо, завдяки ресурсам компанії або залучаючи провідних експертів.
- Зовнішні курси та сертифікація, що сприяють здобуттю спеціалізованих знань.
- Кар’єрне зростання: створення чітких кар’єрних сходинок для мотивації й утримання талантів.
Це справа не декількох місяців, а іноді й не років. Однак, граючи в довгу, ви побудуєте сильну команду без постійного потоку кандидатів і дірок в організаційній структурі. Саме тому варто ретельно визначити цінності бізнесу та долучати тих людей, хто їх із вами поділяє.
Реклама і маркетинг
Сучасний ринок — це про конкуренцію. Тож, аби привабити якомога більше клієнтів, потрібно вкладати час і кошти у промоцію. Поміркуйте, скільки ви готові на це виділити та, зорієнтуйтеся, коли будуть перші результати. Доцільно при цьому залучати не тільки традиційні медіа, а й цифрові платформи.
- Онлайн-маркетинг: SEO (пошукова оптимізація), PPC (оплата за клік), електронні листи, оголошення про відкриття агентства і таргет у соціальних мережах.
- Традиційні методи: реклама у друкованих ЗМІ, на білбордах, радіо й телебаченні.
- Партнерські програми: співпраця з місцевими підприємствами та фінансовими установами для взаємного референсингу.
- Заходи й виставки для прямого зв’язку з потенційними клієнтами.
Спробуйте скласти оголошення про відкриття агентства та розіслати його тим клієнтам, яких ви вже маєте. Подивіться, як це спрацювало. А тоді продовжуйте розвивати маркетингову гілку, адже без хорошої реклами про вас можуть так і не дізнатися цільові споживачі.
Візьміть до уваги і специфіку ринку та роботу конкурентів. Аналізуйте їхні помилки (якщо вам про них відомо) й недоліки та виправляйте їх власним прикладом. Рекламна стратегія має відповідати потребам ринку.
Організація робочих процесів і сервісу
Спершу варто випрацювати стандарти обслуговування: швидкість відповіді на запити, якість інформації, яку надає агенція нерухомості, і загальне ставлення до клієнтів. Використовуйте зворотний зв’язок від споживачів для вдосконалення сервісу та внесення необхідних коректив у робочі процеси. CRM-системи стануть у пригоді для зберігання даних про користувачів, історії взаємодії, угод та інших потрібних деталей. Застосуйте цю інформацію для адаптації підходів до обслуговування залежно від потреб і переваг кожного. Будьте відповідальними й подбайте про те, щоб клієнти легко могли з вами сконтактувати.
Окрім того, попрацюйте над організацією внутрішніх комунікацій і робочих потоків. Встановіть чіткі канали взаємодії між різними відділами: продажу, маркетингу та обслуговування клієнтів. Автоматизуйте рутинні завдання, щоб звільнити час персоналу для нагальних потреб чи генерування ідей, якщо хочете, щоб вони були зацікавлені у змінах і вдосконаленні. Впровадження системи звітності, яка відстежує ефективність робочих процесів та внесок кожного працівника, дасть змогу уникнути перепрацювання або ж занадто вільного графіку, а отже — створить рівномірне навантаження для кожного працівника.
Зрештою, створіть сприятливе середовище, яке заохочуватиме мотивацію та відданість справі. Пам’ятайте: йдеться не лише про комфорт колективу, а й про якість наданих послуг кожному вашому клієнтові.
Перспективи та ризики
Як ми вже з’ясували, створення агентства нерухомості має низку і переваг, і недоліків. А які ж його перспективи?
- Нерухомість здебільшого розглядають як безпечну інвестицію, особливо у періоди економічного зростання.
- Агентства можуть розширювати власні послуги, пропонуючи, скажімо, управління нерухомістю, юридичні послуги або консалтинг. Це створює додаткові джерела доходу.
Проте є й ризики, які варто взяти до уваги, розробляючи бізнес-план агентства нерухомості.
- Цей ринок особливо залежить від загального стану економіки. Рецесії та фінансові кризи спроможні помітно знизити попит на купівлю й оренду нерухомості.
- Негативні відгуки або публічні скандали швидко впливають на репутацію агенції та довіру клієнтів.
- Нові закони або зміни у податковій політиці впливають на рентабельність інвестицій у нерухомість та управління кадрами.
З огляду на ці особливості, успіх агентства нерухомості визначається гнучкістю стратегії, здатністю оперативно адаптуватися до змінних умов ринку та проактивним управлінням ризиками.
Висновок
Як бачимо, ситуація в Україні щодо купівлі й продажу нерухомості дещо стабілізувалася. Однак ризик раптово втратити власне помешкання все ще є. Тому доволі поширеним напрямом залишається оренда. Розпочинаючи бізнес на нерухомості, ретельно обміркуйте спектр ваших послуг, їхній потенціал та ймовірні загрози. Цей процес передбачає й детальне планування та розуміння ринку, його основних гравців і конкурентів.
Пам’ятайте: будь-яка інформація стане вам у пригоді, щоб торувати власний шлях. Будьте аналітичними й систематичними, постійно моніторте ситуацію та зміни у законодавстві. Людям, всупереч усьому, потрібне житло, а ваше завдання — перетворити їх на клієнтів свого бізнесу.