Експертний аналіз потреб бізнесу у виході на зовнішні ринки. Стратегічні варіанти розвитку

Експертний аналіз потреб бізнесу у виході на зовнішні ринки | OLX.ua

У листопаді 2022-го Спілка українських підприємців спільно з OLX за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE) здійснила аналіз готовності та фактичного експорту всіх сегментів українського бізнесу. Це дослідження відкриває нові перспективи для розвитку економіки та підприємницької сфери. Прогнози аналітиків на 2023 рік підкреслюють важливість розширення експорту та залучення нових замовників із-за кордону.

У нашому матеріалі розглянуто основні висновки та аспекти, пов’язані з виходом бізнесу на зовнішні ринки, що створює чимало можливостей для росту українських підприємств.

Стан зовнішньоекономічної діяльності у 2022 році

Мікробізнес лідирує у списку тих, хто наразі лише планує запровадження зовнішньоекономічної діяльності у майбутньому, становлячи 46% від загальної кількості опитаних. Станом на листопад 2022 року ЗЕД ведуть 44% мікробізнесу, включно із тими, хто її вже призупинив.

Зовнішньоекономічною діяльністю на таких підприємствах займається безпосередньо власник або директор, але на половині малих підприємств функції менеджера ЗЕД суміщають з іншими обов’язками один або декілька співробітників. Третина середніх і великих підприємств мають спеціальний відділ, що займаються лише ЗЕД.

Із ростом капіталу росте і ЗЕД: серед малого бізнесу її здійснюють уже 66% опитаних, у середньому та великому — 83%. Спроможність експорту рухається у тому ж напрямку: частка експортерів товарів та послуг серед мікро- , малого та середнього бізнесу становить 31%, 51% та 66%.

Розширення діяльності також залежить безпосередньо від розміру бізнесу: 50% середніх і великих підприємств мають або планують відкрити офіси в інших країнах, водночас серед малого бізнесу таких лише 33%, серед мікро — 20%. Варто зауважити, що у 33% великого та середнього бізнесу уже є офіси за кордоном.

Польща, наприклад, є комфортним та безпечним середовищем для розміщення закордонних офісів в усіх сегментах бізнесу. Середній і великий теж обирають саме Польщу, але при цьому активно аналізують можливість розміщення у Німеччині, США та Казахстані.

Що та куди експортують мікро, малі та середні бізнеси

Основним напрямком експорту з України також є Польща, а предметами більшості експорту — продукти та одяг. Середній і великий бізнес переважно експортують харчові продукти, тоді як мікробізнес спеціалізується на текстилі, декоративних виробах та аксесуарах. Водночас середній і великий бізнес активно експортують і сировину та комплектувальні деталі, а малий найчастіше спеціалізується у наданні послуг, зокрема в галузях ІТ, маркетингу, PR та реклами.

У 2023 році бізнес планує таке зростання частки експорту:

У мікробізнесі у 2021-му лише 17% підприємств мали частку експорту, що перевищувала 25% у загальному обсязі продажів. Однак у прогнозах на 2023 рік передбачається зростання цього показника до 26%. Водночас малий бізнес розраховує ще й на збільшення своєї частки експорту.

У 2021 році 17% підприємств у цьому сегменті вже досягли зазначеної позначки, але, згідно з плануванням на 2022-й і 2023-й, показник зросте до 33% і 46% відповідно. У сегменті «середній+» у 2021 році 37% підприємств мали частку експорту понад 25%, і очікується, що цей показник зросте до 44% у 2023-му.

Почати власну справу

Якщо й ваша мета — почати або розвинути власну справу, знайти клієнтів або нові ринки, спробуйте OLX — ми розробили багато інструментів для підприємців та готові допомогти!

Висновки та аналітика

Майже всі підприємства, які займаються експортом або планують його, розглядають можливість виходу на нові ринки у 2023 році. Середній і великий бізнес виявляють більшу впевненість щодо цього питання, тоді як мікробізнес є найобережнішим: 48% респондентів мають сумніви стосовно виходу на зовнішні ринки.

Польща залишається найпопулярнішим партнером для українських експортерів, і більшість опитаних (особливо у сегменті малого і мікробізнесу) спочатку шукатимуть нові можливості саме там.

Головним критерієм вибору зовнішнього ринку для всіх опитаних є наявність клієнтів або партнерів у цих країнах. Пошук партнерів — найчастотніший напрям допомоги та підтримки для українських експортерів, а обізнаність у тому, як їх знайти, є найпотрібнішою.

Український бізнес загалом не дуже активний у пошуку партнерів, і більшість не звертаються за допомогою до організацій, які можуть надати підтримку щодо цього питання (наприклад, торговельно-промислові палати, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, приватні агенції, економічні відділи посольств тощо).

Водночас одним із найефективніших способів пошуку партнерів є членство у бізнес-спільнотах і бізнес-асоціаціях, зокрема за кордоном. Проте лише середній і великий бізнес можуть собі дозволити такі витрати, адже 20% опитаних у цьому сегменті є учасниками таких спільнот. Малий та мікробізнес залишаються доволі розпорошеними, навіть в Україні, де близько 80% цих підприємств не є членами бізнес-асоціацій.

Ми рекомендуємо ознайомитися з OLX — популярною онлайн- платформою в Україні.

Тут ви зможете розмістити оголошення про свої товари та послуги, залучити нових клієнтів та почати працювати на нові сегменти аудиторії. Відвідайте OLX уже зараз і дізнайтеся більше про можливості, які вона пропонує для українських підприємців.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка