Розстрочка для покупців: вартість, варіанти, порівняння з кредитом і знижками

Розстрочка для покупців: вартість, варіанти, порівняння з кредитом і знижками | OLX.ua

Розстрочка – це можливість для покупця оплатити товар рівними частинами. Платежі роблять раз на місяць.

Розстрочка – форма кредиту, проте вважається вигіднішою за класичний кредит, адже клієнт не сплачує відсотків. А чи вигідна розстрочка бізнесу та які є варіанти – подивимося далі.

Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.

Навіщо бізнесу розстрочка

Розстрочка – маркетинговий інструмент стимулювання продажів. Може одночасно  збільшувати кількість покупок і середній чек.

Кількість покупок. Покупець може купити більше товарів, оскільки простіше наважитися на купівлю. Немає потреби довго вагатися або накопичувати.

Середній чек. З розстрочкою люди частіше купують товари класом вище, ніж якби платили всю суму одразу.

Розстрочка може допомагати в періоди зниження клієнтської активності – наприклад, під час кризи або після підвищення облікової ставки НБУ. Клієнти сприймають купівлю як вкладення грошей, адже очікують, що ціни зростуть. Якщо на товар є розстрочка, ймовірність угоди підвищується.

Види розстрочки

Існує два види розстрочки: напряму з покупцем або через банк. Кожен вид має плюси та мінуси.

Пряма (внутрішня) розстрочка

Бізнес самостійно домовляється з покупцем, складають договір купівлі-продажу, в якому прописують умови: кількість платежів, суму, тощо. Зазвичай покупець не сплачує додаткових відсотків, але в такій угоді все на розсуд бізнесу.

Бізнес не сплачує банку додаткової комісії, але і бере на себе незручності та ризики.

Незручність полягає в тому, що компанія не отримує грошей за товар одразу, що знижує cash flow. Грошей ще немає, а от витрати є: зарплата, закупівлі, операційка. Фактично така розстрочка – угода з постоплатою.

Факт: 30-денна постоплата те ж саме, що знижка 2%.

Ризики: якщо покупець не платить, доведеться стягувати борг через суд, що довго та дорого.

У разі посередництва банку плюси та мінуси розстрочки міняються місцями.

Банківська розстрочка

Покупку оформлюють через посередника – банк. Хоча правильніше сказати, що покупець купує товар у банку через магазин (продавця). Покупець отримує товар і зобов’язання перед банком, а продавець отримує всі гроші за товар.

Банківська розстрочка | OLX.ua
На професійній банківській мові така схема називається POS-кредитуванням.

Переваги: бюрократія та ризики – на боці банку. Якщо покупець не платить, це проблема банку. Також бізнес отримує одразу всі гроші, що краще для ліквідності, ніж у разі внутрішньої розстрочки.

Недоліки: банку потрібно сплатити комісію. Точніше банк переказує продавцю кошти за вирахуванням комісії. Розмір комісії підвищується разом із кількістю платежів за розстрочку.

Приклад комісії для розстрочки «Оплата частинами» від ПриватБанку | OLX.ua
Приклад комісії для розстрочки «Оплата частинами» від ПриватБанку.

Продавець має опції щодо керування розміром комісії. Наприклад, банк надає можливість розстрочки на 24 місяці, але продавець встановлює максимум 12 місяців, а на деякі товари ще менше, керуючись маржинальністю товару.

Покупець вибирає кількість платежів у межах встановленого діапазону, а також повинен відповідати певним критеріям: мати кредитну картку та відповідний ліміт.

Відмінність розстрочки від кредиту

Розстрочка – форма кредиту. Головна відмінність у тому, хто сплачує відсотки. Коли покупець бере класичний кредит, він повертає більшу суму: тіло + відсотки. У разі розстрочки відсотки замість покупця сплачує бізнес. Тільки це не відсотки за кредитом, а комісія за угоду.

Сергій купує робот-пилосос за 20 000 грн. Можна взяти споживчий кредит або оформити розстрочку.

Споживчий кредит. Припустимо, під 20% річних. Угода на 1 рік. Сергій поверне до банку: 20 000 + 4 000 = 24 000 грн.

Розстрочка. Сергій оформлює розстрочку на 12 платежів – тобто угода також 1 рік. Відсотків немає або мінімальна комісія за кожний платіж – 0,01%. Банк отримає назад 20 000 грн. Продавець сплатить банку комісію 12,9% від суми угоди – 2 580 грн.

Також своєрідний варіант розстрочки – це кредитний ліміт на картці із пільговим періодом. Якщо покупець повертає гроші в межах періоду, то відсотків не сплачує. Наприклад, пільговий період – до 55 днів. Якщо розрахуватися за товар 1 березня, то є час до 24 квітня. Якщо вносити гроші частинами, то виходить короткострокова розстрочка. Це так звана BNPL-схема: buy now, pay later (купуй зараз, плати потім).

Так розстрочка працює в теорії. Тепер – як на практиці.

Розстрочка: варіанти для бізнесу

Для деяких людей принципово, що розстрочка – це можливість оплатити товар частинами без відсотків. Якщо умови трохи інші, це нібито вже не розстрочка. На практиці бізнес має більше варіантів.

У ПриватБанку є два продукти, які позиціонуються як розстрочка:

  1. «Оплата частинами».
  2. «Миттєва розстрочка».

«Оплата частинами» – найвідоміший продукт, це та форма розстрочки, про яку стаття. «Миттєва розстрочка» – це більше форма класичного кредиту, незважаючи на назву. Відсотки сплачує покупець, а як компенсацію він отримує можливість вибрати кількість платежів.

Бізнес може комбінувати, враховуючи маржинальність товару та cash flow. Наприклад, можна встановити, що до 7 платежів клієнт може оформити «Оплату частинами», а якщо хоче більше платежів, то купує через «Миттєву розстрочку».

Як надавати покупцям розстрочку

Продавати в розстрочку може офлайн та онлайн-бізнес, зокрема бізнес послуг. Варіантів оформлення угоди з покупцем багато: через POS-термінал, QR-код, бота Telegram, застосунок «Приват24 для бізнеса», API на сайті.

Детальніше – на сторінці ПриватБанку про «Оплату частинами» та «Миттєву розстрочку».

Про розстрочку двома словами

Розстрочка – це можливість вашого покупця оплатити товар частинами без відсотків.

З розстрочкою клієнт простіше наважується щось купити, тому вона є маркетинговим інструментом для збільшення продажів і середнього чеку.

Розстрочка може бути внутрішня та банківська. Внутрішня: пряма угода між продавцем і покупцем. Комісій немає, але всі ризики на боці бізнесу. Банківська розстрочка: фактично покупець купує товар у банку через продавця. Продавець отримує відразу всю суму та нульові ризики, проте сплачує банку комісію. Чим більше платежів – тим більша комісія.

Бізнес може комбінувати різні банківські продукти. До певної кількості платежів (або на окремі товари) оформлюється розстрочка, а якщо покупець бажає більший строк, оформлюється інший вид розстрочки, коли покупець сплачує відсотки як за класичним кредитом.

Через ПриватБанк оформити розстрочку можна автоматично на сайті, через POS-термінал, QR-код, застосунок, інвойс.

Еквайринг та платежі: всі варіанти | OLX.ua
    Вашу заявку відправлено
    Помилка