Що таке маржинальний прибуток: чим відрізняється від маржі та маржинальності

Що таке маржинальний прибуток: чим відрізняється від маржі та маржинальності | OLX.ua

Маржинальний прибуток – це гроші, які залишаються від виручки після відрахування змінних витрат.

Маржинальний прибуток | OLX.ua

Маржинальний прибуток не використовують в бухгалтерському обліку, тільки в управлінському. Це ще один показник, через який досліджують ефективність бізнесу. Інші ми розглядали в статтях:

Детально: що таке маржа

Маржинальний прибуток і маржа – одне й те саме. Показує, скільки бізнес заробляє на продажах товарів, послуг і робіт.

Маржа | OLX.ua

Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.

У різних джерелах вам могли траплятися інші формули маржі. Наприклад, що маржа = ціна – собівартість. Це не завжди помилка. Виробники, дистриб’ютори та ритейл дійсно по-різному можуть визначати та рахувати маржу. Наш матеріал загалом про маржинальний прибуток, тому якщо вас цікавить, наприклад, тільки дистрибуція, то після цієї статті знайдіть спеціалізовану.

Виручка – скільки грошей компанія отримала від основної діяльності.

Виручка | OLX.ua

Якщо магазин сьогодні продав 5 товарів по 1 000 грн, то денна виручка = 5 * 1 000 = 5 000 грн.

Змінні витрати – витрати, які напряму залежать від обсягів виробництва та продажів: комуналка, сировина, логістика, певний вид зарплат тощо. Змінні витрати зростають зі збільшенням продажів і виробництва. І навпаки.

Відповідно, маржинальний прибуток йде на те, щоб покрити постійні витрати компанії, які не змінюються слідом за продажами: зарплата працівників «на ставці», оренда офісу, виплати за кредитами тощо.

Що дає знання маржі

Знаючи маржу, компанія досліджує успішність бізнесу: може розрахувати точку беззбитковості та максимум постійних витрат.

Маржа та успіх бізнесу

Маржа може бути від’ємною. Це означає, що бізнес збитковий та не може окупити витрат на виробництво. Кожна вироблена одиниця продукції тільки збільшує мінус.

Ательє пошило 7 суконь для продажу з вітрини, запустило на них рекламну кампанію (додаємо до змінних витрат), проте за місяць вдалося продати тільки дві. У підсумку змінні витрати перевищили виручку, а маржа вийшла -3000 грн.

Якщо маржа стає від’ємною системно, це свідчить про проблеми. Щоб їх вирішити, змінюють виробничий процес, працюють з асортиментною матрицею, покращують мотивацію та навички продавців.

Маржинальний прибуток – абсолютний показник, який не має нормативних значень. Ідеальний варіант, коли з маржі можна покрити і постійні витрати, і податок на прибуток. Тоді можна нарощувати обсяги виробництва та продажів.

Маржа та точка беззбитковості

Точка беззбитковості – це коли виручка дорівнює змінним і постійним витратам. Вона дає розуміння, за якого обсягу продажів компанія виходить у нуль.

Точка беззбитковості | OLX.ua

Про маржинальність ми розповімо в окремому блоці, там і порахуємо точку беззбитковості. Загально вона допомагає в ціноутворенні.

Розрахунок маржинального прибутку

Маржу можна рахувати для бізнесу загалом, для кожної торгової точки, для окремих товарів.

Для бізнесу загалом

Маржинальний прибуток = Виручка – Змінні витрати

Пекарня «БАСК» за місяць продала 5 000 одиниць продукції на 700 000 грн. Змінні витрати становили 300 000 грн.

Маржинальний прибуток «БАСК» = 700 000 – 300 000 = 400 000 грн.

Маржу для всього бізнесу також називають абсолютним маржинальним прибутком. Розрахунок для торгових точок аналогічний.

Для окремих товарів

Абсолютний маржинальний прибуток | OLX.ua

Простіше рахувати маржинальний прибуток за товаром, коли компанія здатна з’ясувати змінні витрати на конкретний товар. Також розрахунок підходить селлерам на маркетплейсах, коли змінні витрати – тільки логістика.

Ательє виготовило та продало 10 суконь по 10 000 грн. Виручка становила 100 000 грн. Змінні витрати порахували як 35 000 грн. Відповідно, змінні витрати на сукню = 35 000 / 10 = 3 500 грн.

Маржа товару = 10 000 – 3 500 = 6 500 грн.

Абсолютні показники виручки та маржі потрібно досліджувати в динаміці, але проблема в тому, що бізнес все одно може бути неефективним. Тому додатково рахують маржинальність.

Маржа та маржинальність

Якщо маржа показує заробіток бізнесу на продажах, то маржинальність – наскільки продажі були вигідними для бізнесу.

Маржинальність | OLX.ua

Маржинальність показує, скільки прибутку бізнес має в кожній гривні виручки. З нею зручно порівнювати різні бізнеси, періоди, торгові точки, товари.

Порівняти компанії або торгові точки

 Компанія АКомпанія Б
Виручка, грн1 000 0001 000 000
Змінні витрати, грн600 000800 000
Маржинальний прибуток, грн1 000 000 – 600 000 = 400 0001 000 000 – 800 000 = 200 000
Маржинальність, %400 000 / 1 000 000 * 100% = 40%200 000 / 1 000 000 * 100% = 20%

У разі однакової виручки хтось може сказати, що бізнеси однаково ефективні. Однак бачимо не тільки різну маржу, а найголовніше – нижчу вдвічі маржинальність у компанії Б.

Таким чином можна досліджувати ефективність компанії в різні періоди.

Порівняти періоди

 1 квартал2 квартал3 квартал4 квартал
Виручка, грн100 000120 000144 000172 800
Змінні витрати, грн60 00066 00075 90098 670
Маржа, грн40 00054 00068 10074130
Маржинальність, %404547,2942,90

Виручка та маржа зростають кожен квартал і, начебто, ситуація чудова. Якщо бізнес не рахує маржинальності, то власник і не дізнається, що в четвертому кварталі маржинальність впала майже на 5% – доволі багато. Потрібно запитати більш детальну структуру доходів і витрат, щоб з’ясувати причину.

Також через маржинальність можна дізнатися найбільш вигідні товари. Уявімо бізнес на маркетплейсі, який може відокремити змінні витрати за товарами.

Порівняти товари

 ФутболкиДжинсиКуртки
Виручка, грн120 000100 00080 000
Змінні витрати, грн72 00065 00043 000
Маржа, грн48 00035 00037 000
Маржинальність, %403546,25

Найбільш вигідно компанії продавати куртки, незважаючи на найменшу виручку. На джинсах компанія заробляє найменше.

Отримавши звіт, власник може змінювати асортиментну матрицю, коригувати ціни тощо.

Маржинальність може бути від’ємною. Це говорить про те, що бізнес зазнав збитків у періоді. Так може статися, коли виробили браковану партію, довелося переробляти все за власний рахунок, через що кратно зросли змінні витрати.

Іноді підприємці зосереджені тільки на збільшенні виручки та ігнорують інші показники. Так можна нашкодити бізнесу, хоча виручка та маржинальний прибуток зростали.

Виручку, маржу та маржинальність краще досліджувати в комплексі. Ситуація, коли маржа не встигає за маржинальністю, також небезпечна: бізнес суперефективний, але на довгій дистанції маржі може не вистачити, щоб покрити витрати.

Точка беззбитковості

Точка беззбитковості = Постійні витрати / Маржинальність

Показники фірми «БАСК»

    •   Виручка: 1 000 000 грн

    •   Змінні витрати: 600 000 грн

    •   Постійні витрати: 300 000 грн

    •   Маржинальний прибуток: 400 000 грн

    •   Маржинальність: 40%

Точка беззбитковості = 300 000 / 40% = 750 000 грн.
Обсяг продажів 750 000 грн покриває всі витрати фірми «БАСК», далі компанія отримує прибуток.

Точку беззбитковості можна рахувати у грошовому та натуральному вираженні.

Точка беззбитковості в натуральному вираженні = Постійні витрати / Середній чек.

У фірми «БАСК» середній чек 489,51 грн.

Точка беззбитковості = 300 000 / 489,51 = 612,85 шт.

Фірмі «БАСК» потрібно продати 613 одиниць товару, щоб вийти в нуль. Подальші продажі надаватимуть прибуток.

Види та норми маржинального прибутку

У маржі немає нормативних значень, як у деяких інших показників, наприклад ліквідності. Кожен бізнес аналізує маржу, як вважає правильним.

Умовно товари поділяють на низько-, середньо- та високомаржинальні. Традиційно низькомаржинальними вважають товари широкого використання з характерно високою конкуренцією. Високомаржинальні – предмети розкоші.

  • Низькомаржинальні товари: до 30%.

  • Середньомаржинальні (меблі, ремонт, побутова техніка – речі не першої необхідності, але важливі та з високою конкуренцією): 30–50%.

  • Високомаржинальні (брендовий одяг, прикраси): від 50%.

Існує багато видів маржі: банківська маржа, маржа платоспроможності (для страховиків), вільна маржа (для торгівлі на фондових біржах), фронт- та бекмаржа тощо.

Найголовніше – розуміти різницю між маржинальним прибутком і валовою маржею, які часто плутають.

Види та норми маржинального прибутку | OLX.ua

Валова маржа показує здатність підприємства покрити всі витрати за рахунок продажів, і також її можна порахувати у відсотках.

Валова маржа = [(Виручка – Повна собівартість) / Виручка] * 100%

Запам’ятати про маржу

Маржинальний прибуток та маржа – одне й те саме. Показує, скільки бізнес заробляє на продажах.

Маржа = Виручка – Змінні витрати.

З маржинального прибутку покривають постійні витрати бізнесу. Показник важливий, але сам по собі не інформативний, тому рахують маржинальність, яка показує, як вдало бізнес продає.

Маржинальність = Маржа / Виручка * 100%.

Маржинальність показує, скільки прибутку бізнес має в кожній гривні виручки. Її рахують для бізнесу загалом, для різних торгових точок, для окремих товарів. Коли говорять про показник ефективності бізнесу, мають на увазі маржинальність, а не маржу.

Збільшити маржинальний прибуток можна двома способами: збільшенням виручки та зниженням змінних витрат.

Про збільшення виручки читайте статтю «Виручка vs Прибуток. У чому різниця, як рахувати та збільшувати».

Про керування витратами«Що таке операційні витрати та як керувати їх впливом на прибуток».

PrivatBank Business Platform

Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Експорту, який допомогає компаніям та ФОП підготуватися для експортної діяльності.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка