Як продавати різній цільовій аудиторії на сайті та в рекламі
В ідеальному світі бізнес працює із чітко визначеною, однорідною групою клієнтів. Усе просто й зрозуміло. Але на практиці продукт чи послугу купують різні люди. Іноді — з діаметрально різними підходами щодо вибору, користування, запитів тощо. Тут і виникають складнощі.
Якщо бізнес розповідатиме про продукт загалом, то по-справжньому не задовольнить жодну із цільових аудиторій (ЦА). Скажуть, що сторінка — «вода». «Продавати всім насправді означає не продавати нікому», зазначають маркетологи.
Продавати різним групам на сайті можна трьома способами:
- Розвести по сторінках.
- Поговорити з кожною групою окремо.
- Знайти об’єднувальний фактор.
Розгляньмо переваги й недоліки кожного способу, а також у яких бізнес-ситуаціях варто вибирати той чи інший варіант.
Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.
Спосіб 1 — розвести по сторінках
В окремих сторінках є сенс, коли сегменти дуже різні. Наприклад, є курс із SEO та три сегменти: хочуть стати SEO-фахівцями, власники малого бізнесу, власники інтернет-магазинів.
Головне питання — чого вони хочуть від продукту?
Здобувачам нової професії важлива кількість практики на курсі, можливість усе зробити руками та отримати детальний зворотний зв’язок. Також важливий критерій — чи допомагає навчальний заклад із працевлаштуванням.
Власник малого бізнесу сам робитиме руками мало. Він хоче розуміти процес просування сайту, щоб торгуватися з підрядниками, правильно аналізувати їхні звіти й уникнути обману.
Власники інтернет-магазинів вважають, що вони — окрема каста. Для них головне — чи є у викладачів досвід просування саме інтернет-магазинів і чи багато на курсі тематичних прикладів.
У цільової аудиторії занадто різні критерії вибору та загальний обсяг інформації для кожного сегмента. Поки говоритимемо з одним сегментом, іншому стане нецікаво. Звідси й рішення: курс один, а сторінки можна зробити три.
- Курс SEO як нова професія.
- Курс SEO для власників малого бізнесу.
- Курс SEO для інтернет-магазинів.
Переводити на адаптовані сторінки можна через додатковий рівень меню або на загальній сторінці продукту.
У рекламі такий спосіб персоналізації контенту полягає у створенні різних креативів.
Спосіб 2 — поговорити окремо з кожною групою
Найпопулярніше рішення на сайтах. На початку сторінки називаємо сегменти, яким підходить продукт, і для кожного сегмента пишемо декілька абзаців, розкриваючи головні для них питання. Далі йде одна сторінка для всіх.
Візуально краще подавати групи не колонками, як у прикладі вище, а горизонтально, як звичайний текст. Тому що людина читає в один момент тільки один стовпчик, а інші заважають. І що більше тексту в колонках, то незручніше читачеві.
Стовпчики мають сенс, коли ми щось порівнюємо.
Спосіб поговорити окремо з кожним сегментом ЦА підходить, коли відмінності між групами не надто великі й у нас немає достатньо інформації, щоб створити окремі сторінки для кожного сегмента.
Спосіб 3 — знайти об’єднувальний фактор
Припустимо, ми не хочемо створювати окремі сторінки, хоч і розуміємо, що сегменти дуже різні. Тоді можна знайти фактор (тригер, ситуацію, критерій), який об’єднує всі групи ЦА й водночас є достатньо важливим.
Той самий приклад про SEO-курс. Ми дослідили, що у груп є спільний фактор — їм важливо, щоб викладач розбирався не просто в SEO, а в бізнесі чи в ключовому питанні для покупця продукту. Тоді будуємо продаж на цьому факторі: ставимо його в заголовок і формуємо презентацію навколо нього. Якщо наш фактор — викладач, тоді акцентуємо, що на курсі три викладачі:
- один — фрилансер, який може підказати щодо пошуку роботи та різних нюансів;
- другий — працює з кількома інтернет-магазинами й знає специфіку їх просування;
- у третього — своя агенція, тому він розуміється на потребах бізнесу поза межами тільки SEO.
Завдяки об’єднувальному фактору персоналізуємо сайт під три сегменти аудиторії.
Об’єднувальний фактор можна знайти:
- у продукті;
- у результаті, який отримує клієнт.
Який спосіб вибрати
Залежить від розміру бізнесу. Для більшості здається утопією працювати з 5–8 або більше сегментами ЦА одночасно — ресурсів не вистачить. А якщо вистачить, то бізнес, найімовірніше, однаково слабко працюватиме з усіма ЦА.
Таким компаніям варто провести аналіз ринку та визначити можливі сегменти. Але не для продажу всім, а щоб оцінити їхню привабливість, свої можливості й зосередитися на задоволенні потреб 2–3 груп клієнтів.
Оцінити сегменти можна за бальною системою за такими критеріями:
- щільність конкурентів;
- ємність сегмента (кількість потенційних покупців і частота купівель);
- сезонність;
- чутливість до вартості продукту;
- витрати на задоволення потреб;
- канали просування;
- досвід роботи із сегментом;
- можливість додаткових продажів;
- захист сегмента від конкуренції.
Як «нарізати» ринок на сегменти
На початку діяльності питання «Хто наш клієнт?» може бути для бізнесу не таким і простим. Існують два способи сегментації: класичний та прогресивний.
Класична сегментація полягає в тому, щоб об’єднати клієнтів у групи за допомогою чотирьох факторів:
- Географія.
- Демографія (стать, вік, розмір доходу тощо).
- Психографія (соціальний клас, мотивація, цінності тощо).
- Поведінка (місце купівлі, знання продукту, терміновість, критерії вибору тощо).
Прогресивна сегментація базується на підході JTBD (jobs to be done) — «робота, яку потрібно виконати». Це відповідь на запитання: «У якій ситуації (для чого) клієнт «наймає» мій продукт?» Скільки ситуацій — стільки й сегментів.
Прогресивність JTBD полягає в тому, що одна людина може потрапити до різних сегментів. Наприклад, працівник офісу користується кафе поруч. Зранку, в обід і ввечері це різна ЦА, адже різні цілі, для яких «наймається» продукт.
Але це тема іншої розмови. Дякуємо, що прочитали 👍
Інтернет-підприємцям: як надіслати реквізити, щоб покупець не помилився з оплатою
PrivatBank Business Platform
Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Стартапів – про ключові аспекти підприємницької діяльності.