Як розпочати фотобізнес

Як розпочати фотобізнес | OLX.ua

«Старі фотографії на стіл розклади, дитячі історії смішні розкажи…» Є щось магічне у світлинах, правда ж? Переглядаючи їх, ми відчуваємо найтепліші емоції та ніби ще раз переживаємо ті моменти. А сьогодні фото — вже не лише в сімейних альбомах. Рекламні банери, контент у соцмережах, наповнення інтернет-магазинів. І, певна річ, тематичні фотосесії з найближчими, що зазвичай відбуваються у фотосалонах. 

Це не просто приміщення, де працює фотограф. Це простір, де народжуються історії. А ще — перспективний напрям розвитку. У статті розповімо, як відкрити фотостудію і зробити справу прибутковою.

Стаття написана експертами OLX в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.

Вибір напряму

З чого ж розпочати? Що потрібно для фотостудії? Запитання, що природно виникають на старті. Насамперед — вибрати формат.

Поширені формати

Наразі найбільший попит мають такі фотопослуги.

  • Студія для портретних, сімейних, предметних світлин. Це класичний формат для сімейних чи дитячих фотосесій, портретів і персональних зйомок.
  • Виїзна фотографія. Фотографи на святкуваннях — це вже must-have, адже такі моменти хочеться запам’ятати.
  • Знімки для e-commerce. Якісні фото товарів впливають на результат продажів. Сьогодні це один з найперспективніших напрямів.
  • Фото й відео для соцмереж і персональних брендів. Дедалі більше людей і бізнесів шукають контент для Instagram та Facebook. Якісні світлини підвищують впізнаваність.
  • Фотосалони з друком світлин і виготовленням фотокниг. Це може стати додатковою послугою, щоб залучити клієнтів.

Вагаєтеся, що обрати? Оптимальне рішення — поєднати декілька форматів. Так ви матимете змогу пропонувати послуги різним людям.

Оцінка попиту

Щоб підвищити шанси на успіх, зверніть увагу саме на ті напрями, що матимуть попит у вашій місцевості. Чи багато вже є подібних студій? Чи пропонують вони сучасне обладнання і стильний інтер’єр? Проаналiзуйте. Перегляньте сайти та соцмережі локальних салонів, оцініть їхні послуги, ціни і стиль роботи. Освіта фотографа і якість світлин можуть бути перевагами на тлі конкурентів.

Крім того, визначте потреби цільової аудиторії. Деякі клієнти шукають специфічний стиль. Скажімо, вінтажні декорації чи, навпаки, мінімалізм. А хтось — високу мобільність, тобто опцію виїзду на фотозйомку. Адаптуючись до локальних запитів і конкуренції, ви створите унікальну студію.

Оцінка попиту | OLX.ua

Бізнес-план і бюджет

Далі слід перейти до планування. Яка сума знадобиться, щоб розпочати? Який період окупності? Продуманий бізнес-план фотостудії дасть змогу уникнути фінансових ризиків. Тож поговоримо про гроші.

Витрати на старті

Погодьтеся: складно про все пам’ятати, коли тільки починаєш справу. Ділимося переліком першочергових витрат.

  • Оренда приміщення. Залежно від місця та площі сума може суттєво варіюватися.
  • Обладнання. Базова фототехніка: фотоапарати, об’єктиви. А також освітлення, різні фони, реквізит.
  • Ремонт і оформлення студії. Варто створити комфортний інтер’єр, що приваблюватиме клієнтів.
  • Просування. Розробка сайту, налаштування реклами, ведення соцмереж.

Джерела фінансування

Не кожен має змогу відразу вкласти всі кошти, необхідні для старту. Однак є декілька варіантів рішення.

  • Власні заощадження. Іноді підприємці розпочинають саме з цього.
  • Кредити або гранти. Сьогодні є чимало грантових пропозицій від держави чи приватних організацій, що підтримують початківців. Крім того, банки пропонують різні умови позик.
  • Інвестиції від партнерів. Якщо у вас є знайомі, готові підтримати проєкт, можна залучити їх.

Приклад розрахунку витрат 

Як зрозуміти, яка сума потрібна на старті? Розрахуймо разом витрати на те, щоб відкрити фотостудію. Загалом приміщення площею 50 м2 в обласному центрі обійдеться приблизно в 15–20 тис. грн на місяць. Це залежить від кожного конкретного випадку. Ще орієнтовно 10 тис. грн піде на ремонт, облаштування інтер’єру і декорацій. З обладнання необхідні професійна камера (від 30 тис. грн), об’єктиви (10–20 тис. грн за один), освітлення. Загалом — 60–80 тис. грн. Йдеться про базовий комплект, а надалі його можна розширити.

Щоб створити сайт, знадобиться приблизно 10 тис. грн. На маркетинг щомісяця — 5–7 тис. грн. Тож загальний стартовий капітал буде орієнтовно 120–150 тис. грн. З цією сумою ви зможете розпочати. Якщо ж плануєте відразу виходити на високий рівень, бюджет зросте. Адже потрібно буде дедалі більше обладнання, розширений набір декорацій та удосконалена рекламна стратегія.

Приклад розрахунку витрат | OLX.ua

Вибір локації та інтер’єр 

Уявіть, що заходите в студію, де кожен елемент продуманий до дрібниць. Приміщення просторе, багато природного світла, є зони для переодягання і великий вибір реквізитів. Тож вже з’являються ідеї для фотографій і хочеться повернутися ще раз, чи не так? Вдало обладнаний фотосалон не лише привабить клієнтів, а й зробить знімальний процес зручним і приємним. То на що слід звернути увагу, обираючи й організовуючи простір?

Вимоги до приміщення

Насамперед знайдіть відповідне місце для фотостудії.

  • Достатня площа. Зазвичай середній салон — розміром від 30 до 60 м2. Проте якщо плануєте створити декілька знімальних зон, знадобиться більше простору.
  • Високі стелі, щоб розмістити освітлення. Оптимальна висота — від 3 м. Так обладнання не заважатиме під час зйомки й буде можливість налаштувати креативне світло.
  • Доступ до природного світла. Натуральне освітлення додає фотографіям м’якості, тож вони стають атмосферними. Особливо якщо йдеться про портретні та сімейні світлини.
  • Зручна локація. Бажано, щоб студія була розташована неподалік від центру міста чи поблизу зручного транспортного вузла. Так клієнти буде легко до вас дістатися.

Знайшовши приміщення, що відповідатиме цим вимогам, ви створите простір, де і фотографи, і моделі почуватимуться комфортно. Вдала локація — одна з причин, чому обиратимуть саме вашу студію.

Інтер’єр та декорації

Фотосалон має вирізнятися на ринку. Зокрема, естетичним і при цьому функціональним інтер’єром. Мобільні декорації, які легко переміщати, дадуть змогу швидко змінювати зони для зйомок. Скажімо, оформте один куточок у мінімалістичному стилі з однотонними фонами, щоб робити фотографії продуктів для брендів. З іншого боку обладнайте стильну локацію з меблями — підійде для сімейних і портретних світлин. Це додасть універсальності, тож залучатиме ширший сегмент клієнтів.

Крім того, варто враховувати тренди. Сьогодні віддають перевагу природним і пастельним тонам, поєднанню текстур та зелені. Облаштуйте і такий простір. А ще передбачте окремі зони для макіяжу та переодягання. 

Реєстрація бізнесу

Щоб працювати офіційно, необхідно зважити на всі юридичні вимоги. Перший крок — обрати оптимальну форму реєстрації.

Юридична форма

Є два варіанти — ФОП і ТОВ. Зареєструватися як фізична особа — підприємець простіше. А ще це дає змогу швидко розпочати діяльність без великих фінансових зобов’язань. Фотостудія планується невеликою і з обмеженим обсягом послуг? Тоді обирайте ФОП.

При цьому товариство з обмеженою відповідальністю може співпрацювати з великими замовниками та укладати офіційні договори. Це корисно для розширення справи. Щобільше, особистий капітал захищений. Якщо трапляться фінансові труднощі, відповідальність буде лише в межах внеску в компанію.

Обираючи форму реєстрації, розгляньте всі переваги й обмеження. Поміркуйте й про плани щодо розвитку справи.

Дозволи та ліцензії

Здебільшого спеціальна дозвільна документація не знадобиться. Та є ще дещо, що слід взяти до уваги.

  • Договір оренди приміщення. Укладіть з орендодавцем детальний договір з описом всіх умов.
  • Узгодження щодо пожежної безпеки. Приміщення має відповідати всім нормам пожежної безпеки. Особливо якщо у вас є електрообладнання.

Податковий облік

Обравши юридичну форму, необхідно зареєструватися в податковій службі. Так ви працюватимете в межах законодавства. Для ФОП передбачено спрощену систему оподаткування, де можна обрати 2 % або 5 % єдиного податку залежно від обороту. Це зручно для малого бізнесу, оскільки дає змогу уникнути складної бухгалтерії та зосередитися на розвитку салону.

Для ТОВ підійде і спрощена, і загальна система оподаткування. Перша — це про обмеження прибутку до 7 млн грн на рік. Друга — про більший рівень податкових відрахувань.

Обладнання та інструменти

Фотографія — це не лише талант, а й результат злагодженої роботи пристроїв. Щоб робити фотографії на професійному рівні, потрібно придбати якісну техніку. На неї піде левова частка бюджету, проте це інвестиція у ваш результат.

Базовий комплект для старту

Не варто відразу витрачати космічні суми і скуповувати різне обладнання. Сучасний ринок пропонує чимало доступних альтернатив без втрати якості.

  • Камера з високою роздільною здатністю. Одна-дві професійні камери з розширеними налаштуваннями дадуть чіткі знімки. Це варіант і для портретних, і для предметних світлин.
  • Світло. В арсеналі має бути декілька різновидів освітлення: імпульсні спалахи, постійне світло та софтбокси для м’якого розсіяного світла. Так ви зможете експериментувати з настроєм кадру і будете створювати різні візуальні ефекти.
  • Фони та реквізит. Закупіть базовий набір фонів (білі, чорні, кольорові) і декілька стильних елементів декору. Це дасть змогу змінювати інтер’єр відповідно до тематики і формату зйомок.

Програмне забезпечення

Найімовірніше, на сторінках фотографів ви натрапляли на світлини до та після обробки. Зазвичай результат вражає. Ось вона — магія корекції кольору і кадрування. Професійна обробка є невіддільною частиною роботи фотографів. Adobe Lightroom і Photoshop — стандарт для коригування знімків. А ще вони дають змогу ретушувати, робити композиційні зміни.

Крім того, є інструменти для бронювання сесій і клієнтського сервісу. Вони спростять процес запису та керування зйомками, а іноді й полегшать комунікацію з клієнтами.

Програмне забезпечення | OLX.ua

Маркетинг

Навіть найстильніша фотостудія, бездоганно облаштована і заповнена високоякісним обладнанням, потребує активного просування, щоб привернути увагу клієнтів. Саме завдяки маркетингу ви зможете показати, що салон створений не просто для фотографій, а для збереження найкращих моментів та емоцій.

Онлайн-просування

Про студію мають активно говорити в інтернеті, адже саме тут здебільшого шукають і замовляють послуги. 

  • Ведіть сторінки в соцмережах. Створіть профілі у Facebook, Instagram і TikTok. Публікуйте там свої роботи, діліться інформацією про знижки та акції, виставляйте бекстейджі. Це підвищить довіру до вас і покаже унікальний стиль студії.
  • Розмістіть портфоліо на спеціалізованих платформах (Pinterest, Behance тощо). Тут роботи фотографів побачать тисячі людей, зокрема й потенційні клієнти і партнери. Завантажуйте знімки з короткими описами, щоб привернути увагу до фотостудії.
  • Налаштуйте контекстну рекламу і таргетинг у соцмережах. Так вас швидше знайдуть клієнти, яким потрібні професійні фотосесії. Таргетуйтеся на молоді пари, сім’ї з дітьми, власників бізнесів.
  • Розмістіть оголошення на OLX. На платформі є змога звернутися відразу ж до місцевої аудиторії, що активно шукає такі послуги. Додайте фотографії, детальний опис і вартість, налаштуйте локалізацію. А ще скористайтеся додатковими інструментами для просування, щоб оголошення залишалося видимим.

Офлайн-просування

Цим також не варто нехтувати. Співпрацюйте, зокрема, з організаторами подій, як-от корпоративні компанії та весільні агенції. Так ви отримаєте доступ до їхньої клієнтської бази і зміцните довіру до бренду через рекомендації та партнерство. Натомість запропонуйте вигідні знижки чи спеціальні умови для відвідувачів цих агенцій.

Доцільно проводити й акції та безкоштовні фотосесії для перших клієнтів. Це вигідно і вам, і людям. Портфоліо поповниться новими знімками, а клієнт отримає враження й фото у подарунок. Такий підхід підвищує лояльність і сприяє рекомендаціям серед знайомих.

Команда та організація роботи

Ваш бізнес — це не тільки місце і обладнання, а й команда, яка надає високий рівень послуг і створює комфорт для клієнтів. Від злагодженої роботи фотографів, адміністраторів та іншого персоналу залежить чимало. Тож підійдіть до цього питання ретельно.

Персонал

На початку, особливо якщо салон поки що невеликий, буде достатньо найняти цих декількох спеціалістів.

  • Фотографи. Якщо вмієте фотографувати, на старті можете обійтися власними силами. Однак у студії, що пропонує різні типи зйомки, краще мати найманих фахівців.
  • Ретушери. Вони займатимуться постобробкою фотографій.
  • Менеджери з роботи з клієнтами. Комунікація з відвідувачами на всіх етапах дасть змогу здобути лояльність і позитивні відгуки. Крім того, менеджер відповідатиме на запити, буде організовувати зйомки і стежити за розкладом.

Для деяких завдань можна залучити помічників на неповний робочий день. А в разі сезонного навантаження доцільно співпрацювати з фрилансерами.

Автоматизація процесів

У будь-якій справі знадобиться увага до деталей. На щастя, сьогодні є можливість автоматизувати чимало завдань і суттєво полегшити керування процесами. Насамперед розгляньте CRM-системи для управління замовленнями. Вони зберігатимуть всю інформацію про клієнтів і бронювання в одному місці, спрощуючи облік і планування. З таким інструментом ви будете легко відстежувати замовлення, повідомлення, а ще плануватимете завантаженість студії.

Крім того, необхідно заздалегідь скласти графік робочих днів і зйомок. Так ви уникнете надмірного навантаження і матимете достатню кількість часу, щоб підготуватися до фотосесії. Чітке планування зменшить стрес і дасть змогу приділити більше уваги кожному клієнту, зберігаючи гнучкість і високу якість послуг.

Автоматизація процесів | OLX.ua

Підсумуємо

Відкрити фотостудію — амбітна ідея, реалізація якої принесе і задоволення, і прибуток. Розпочніть з вибору напряму, врахуйте всі витрати, а ще неодмінно налаштуйте маркетинг і забезпечте якісне обслуговування клієнтів. Залучайте до своєї команди професіоналів та автоматизуйте процеси — так уникнете організаційних труднощів.

То ви готові зробити перший крок до власного бізнесу? Не зволікайте. Професія фотографа в Україні має дедалі більший попит. А з відповідним підходом можна швидко досягти високих результатів.

Успішний фотобізнес — легко з OLX!

PrivatBank Business Platform

Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Стартапів –  про ключові аспекти підприємницької діяльності.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка