Маржа vs Націнка: в чому різниця та який конфлікт у фінансистів

Зміст
Маржу та націнку часто плутають: нібито обидва показники про різницю між отриманим та витраченим. Можна зараз подивитися формули та розійтися, але справа в іншому. У різних статтях трапляються доволі несхожі за сутністю розрахунки: в одних формула націнки через маржу, в інших – через собівартість (хоча в приклад ставлять ціну закупівлі, яка є тільки однією складовою частиною собівартості).
Зараз розставимо всі крапки над «і». Щоб розібратися, потрібно розуміти сутність маржі. У нас є стаття про маржинальний прибуток (так маржу називають економісти), тому далі позначимо тільки найголовніше.
Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.
Маржа у % – не маржа
Маржа показує, скільки бізнес заробляє на продажах.

Змінні витрати – витрати, які компанія несе для здійснення продажу. Змінні витрати зростають разом із продажами, і навпаки.
Ельвіра – художниця, продала картину за 5 000 грн. Фарби та інші витратні матеріали придбала в майстерні поруч із домом за 500 грн. Маржа = 5 000 – 500 = 4 500 грн.
Минулого тижня Ельвіра придбала в косметолога Олени крем для обличчя за 3 000 грн. Олена купила крем у дистриб’ютора за 2 000 грн та сплатила за доставку 170 грн. Маржа для Олени = 3 000 – (2 000 + 170) = 830 грн.
За день до цього Олена замовляла онлайн-консультацію з просування сторінки в Instagram у маркетолога Вікторії за 1 500 грн. Вікторія проводила консультацію з дому, і якщо не враховувати комуналку (витрати світла) за годину, з витрат маємо тільки комісію банку за платіж – 3 грн. Маржа для Вікторії = 1 500 – 3 = 1 497 грн.
Якщо Вікторія проводить консультацію з офісу, який тарифікується погодинно, то віднімаємо вартість оренди. Але якщо Вікторія сплачує оренду за місяць, то це постійні витрати, які не враховуються.
Маржа – абсолютний показник, вимірюється в гривнях. Перша проблема: у статтях трапляються розрахунки, які відрізняються від формули вище двома випадками:
- Замість змінних витрат використовують собівартість. Маржа = Ціна продажу – Собівартість.
- Рахують маржу не в гривнях, а у відсотках. Маржа = (Виручка – Змінні витрати) / Виручка.
У фінансистів дійсно буває різний погляд на методологію розрахунку, що викликає плутанину в читача. Прискіпливі професіонали вважають:
- Ставити собівартість на місце змінних витрат некоректно. Так розмивається сутність маржі, яка спрямовується на те, щоб покрити постійні витрати.
- Маржа у відсотках – це підміна понять.
Маржа у % – маржинальність

- Маржа розраховується в гривнях, маржинальність – у відсотках.
- Маржа показує, скільки компанія заробляє на продажах, маржинальність – наскільки успішні продажі.
Сутність показників однакова. Називати маржинальність маржею – не злочин, але майте на увазі, що для деяких авторів це принципове питання.
Більш значущою для бізнесу є саме маржинальність – вона показує частку маржі в 1 гривні виручці. Розглянемо на прикладах художниці Ельвіри, косметолога Олени та маркетолога Вікторії.
Ельвіра | Олена | Вікторія | |
Виручка | 5 000 | 3 000 | 1 500 |
Змінні витрати | 500 | 2 170 | 3 |
Маржа | 4 500 | 830 | 1 497 |
Маржинальність | 4 500 / 5 000 = 90% | 830 / 3 000 = 27,66% | 1 497 / 1 500 = 99,8% |
Через маржинальність можна порівнювати ефективність бізнесу, торгових точок, вигідність товарів.
Маржу та маржинальність розібрали, тепер поєднаємо їх із націнкою.
Націнка та маржа: відмінність та взаєморозрахунок
Націнка – коефіцієнт надбавки. По-простому: купили за 100, продали за 1 000, націнка = 900 грн. По-складному: націнка показує, скільки маржі принесла кожна гривня, яку витратили на закупівлю.

Чим простіше в бізнесі структура витрат, тим більше ймовірність, що націнка та маржа будуть однаковими в абсолютних значеннях. Але маржинальність та націнка завжди різні.
Вікторія провела маркетингову консультацію за 1 000 грн. Змінні витрати – комісія банку за платіж, що становить 5 грн.
- Маржа = 1 000 – 5 = 995 грн
- Націнка = 995 / 5 * 100% = 19 900%
- Маржинальність = 995 / 1 000 * 100% = 99,5%
Принципова різниця: маржа спирається на виручку, націнка – на собівартість (ціну закупівлі у спрощеному варіанті). Це пов’язані, віддзеркалені показники. Говорять про одне й те саме, тільки з різних боків.

Знаючи зв’язок між показниками, керівник може ухвалювати управлінські рішення (наприклад, щодо ціни продажу).
Косметолог Олена за місяць продає 30 кремів для обличчя по 3 000 грн.
Виручка = 90 000 грн
Змінні витрати = Ціна закупівлі * Кількість + Доставка = 2 000 * 30 + 1 500 = 61 500 грн
Маржа = 28 500 грн
Маржинальність = 28 500 / 90 000 * 100% = 31,66%
Націнка = 28 500 / 61 500 * 100% = 46,34%
Олена бачить, що маржинальність зменшилася порівняно з минулими місяцями – бізнес став менш прибутковим.
Бізнес-завдання: Oлена хотіла б збільшити маржинальність на 5% – до 36,66%.
За яку ціну продавати крем?
Застосуємо формули взаємозв’язку.
Націнка = Маржинальність / (100% – Маржинальність) * 100% = 36,66 / (100 – 36,66) = 57,87%
Олені потрібно замість 3 000 грн продавати крем за: (2 000 + 50) + 57,87% = 3 236 грн
50 грн – вартість доставки однієї одиниці товару: 1 500 / 30
Перевіримо розрахунок за основними формулами
Виручка = 3 236 * 30 = 97 080 грн
Маржа = 97 080 – 61 500 = 35 580 грн
Маржинальність = 35 580 / 97 080 = 36,65%
Як в аптеці.
Що рахувати: націнку чи маржу?
Логіка така: якщо показники віддзеркалені один від одного, то навіщо рахувати всі? Не зовсім коректне питання, але воно зустрічається на форумах підприємців.
Якщо все ж потрібно вибрати щось одне, то рахувати краще маржинальність як наочний показник. Посудіть самі:
- Націнка є елементом політики ціноутворення, маржу рахують, щоб розуміти заробіток від продажів, а маржинальність – щоб досліджувати ефективність бізнесу, а також для розрахунку точки беззбитковості.
- У разі збитків націнка неінформативна, а маржинальність показує розмір проблем.
- Маржинальність обмежена 100%, націнка ж прагне дотягнутися до небес, що ускладнює сприйняття.
Сергій купив 1 біткойн за 3 000 доларів. За 10 років вартість зросла до 100 000.
Маржинальність = 97%
Націнка = 3 233%
Але Сергій вирішив, що психологічна позначка пробита, тому біткойн рване далі. Почекав ще кілька років і продав монету за 169 000 доларів.
Маржинальність = 98,22%
Націнка = 5 533%
З цих грошей Сергій поставив 100 доларів у казино на зеро і виграв 1 млн.
Маржинальність = 99,99%
Націнка = 999 900%
Зупинімося на цьому 😊
Прокачайте знання на суміжних статтях
PrivatBank Business Platform
Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Експорту, який допомогає компаніям та ФОП підготуватися для експортної діяльності.