Маржа vs Націнка: в чому різниця та який конфлікт у фінансистів

Маржа vs Націнка: в чому різниця та який конфлікт у фінансистів | OLX.ua

Маржу та націнку часто плутають: нібито обидва показники про різницю між отриманим та витраченим. Можна зараз подивитися формули та розійтися, але справа в іншому. У різних статтях трапляються доволі несхожі за сутністю розрахунки: в одних формула націнки через маржу, в інших – через собівартість (хоча в приклад ставлять ціну закупівлі, яка є тільки однією складовою частиною собівартості).

Зараз розставимо всі крапки над «і». Щоб розібратися, потрібно розуміти сутність маржі. У нас є стаття про маржинальний прибуток (так маржу називають економісти), тому далі позначимо тільки найголовніше.

Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.

Маржа у % – не маржа

Маржа показує, скільки бізнес заробляє на продажах.

Маржа | OLX.ua

Змінні витрати – витрати, які компанія несе для здійснення продажу. Змінні витрати зростають разом із продажами, і навпаки.

Ельвіра – художниця, продала картину за 5 000 грн. Фарби та інші витратні матеріали придбала в майстерні поруч із домом за 500 грн. Маржа = 5 000 – 500 = 4 500 грн.

Минулого тижня Ельвіра придбала в косметолога Олени крем для обличчя за 3 000 грн. Олена купила крем у дистриб’ютора за 2 000 грн та сплатила за доставку 170 грн. Маржа для Олени = 3 000 – (2 000 + 170) = 830 грн.

За день до цього Олена замовляла онлайн-консультацію з просування сторінки в Instagram у маркетолога Вікторії за 1 500 грн. Вікторія проводила консультацію з дому, і якщо не враховувати комуналку (витрати світла) за годину, з витрат маємо тільки комісію банку за платіж – 3 грн. Маржа для Вікторії = 1 500 – 3 = 1 497 грн.

Якщо Вікторія проводить консультацію з офісу, який тарифікується погодинно, то віднімаємо вартість оренди. Але якщо Вікторія сплачує оренду за місяць, то це постійні витрати, які не враховуються.

Маржа – абсолютний показник, вимірюється в гривнях. Перша проблема: у статтях трапляються розрахунки, які відрізняються від формули вище двома випадками:

  1. Замість змінних витрат використовують собівартість. Маржа = Ціна продажу – Собівартість.
  2. Рахують маржу не в гривнях, а у відсотках. Маржа = (Виручка – Змінні витрати) / Виручка.

У фінансистів дійсно буває різний погляд на методологію розрахунку, що викликає плутанину в читача. Прискіпливі професіонали вважають:

  1. Ставити собівартість на місце змінних витрат некоректно. Так розмивається сутність маржі, яка спрямовується на те, щоб покрити постійні витрати.
  2. Маржа у відсотках – це підміна понять.

Маржа у % – маржинальність

Маржинальність | OLX.ua
  • Маржа розраховується в гривнях, маржинальність – у відсотках.
  • Маржа показує, скільки компанія заробляє на продажах, маржинальність – наскільки успішні продажі.

Сутність показників однакова. Називати маржинальність маржею – не злочин, але майте на увазі, що для деяких авторів це принципове питання.

Більш значущою для бізнесу є саме маржинальність – вона показує частку маржі в 1 гривні виручці. Розглянемо на прикладах художниці Ельвіри, косметолога Олени та маркетолога Вікторії.

 ЕльвіраОленаВікторія
Виручка5 0003 0001 500
Змінні витрати5002 1703
Маржа4 5008301 497
Маржинальність4 500 / 5 000 = 90%830 / 3 000 = 27,66%1 497 / 1 500 = 99,8%

Через маржинальність можна порівнювати ефективність бізнесу, торгових точок, вигідність товарів.

Маржу та маржинальність розібрали, тепер поєднаємо їх із націнкою.

Націнка та маржа: відмінність та взаєморозрахунок

Націнка – коефіцієнт надбавки. По-простому: купили за 100, продали за 1 000, націнка = 900 грн. По-складному: націнка показує, скільки маржі принесла кожна гривня, яку витратили на закупівлю.

Націнка | OLX.ua

Чим простіше в бізнесі структура витрат, тим більше ймовірність, що націнка та маржа будуть однаковими в абсолютних значеннях. Але маржинальність та націнка завжди різні.

Вікторія провела маркетингову консультацію за 1 000 грн. Змінні витрати – комісія банку за платіж, що становить 5 грн.

  • Маржа = 1 000 – 5 = 995 грн
  • Націнка = 995 / 5 * 100% = 19 900%
  • Маржинальність = 995 / 1 000 * 100% = 99,5%

Принципова різниця: маржа спирається на виручку, націнка – на собівартість (ціну закупівлі у спрощеному варіанті). Це пов’язані, віддзеркалені показники. Говорять про одне й те саме, тільки з різних боків.

Формули маржі, маржинальності та націнки | OLX.ua

Знаючи зв’язок між показниками, керівник може ухвалювати управлінські рішення (наприклад, щодо ціни продажу).

Косметолог Олена за місяць продає 30 кремів для обличчя по 3 000 грн.

Виручка = 90 000 грн

Змінні витрати = Ціна закупівлі * Кількість + Доставка = 2 000 * 30 + 1 500 = 61 500 грн

Маржа = 28 500 грн

Маржинальність = 28 500 / 90 000 * 100% = 31,66%

Націнка = 28 500 / 61 500 * 100% = 46,34%

Олена бачить, що маржинальність зменшилася порівняно з минулими місяцями – бізнес став менш прибутковим.

Бізнес-завдання:  Oлена хотіла б збільшити маржинальність на 5% – до 36,66%.

За яку ціну продавати крем?

Застосуємо формули взаємозв’язку.

Націнка = Маржинальність / (100% – Маржинальність) * 100% = 36,66 / (100 – 36,66) = 57,87%

Олені потрібно замість 3 000 грн продавати крем за: (2 000 + 50) + 57,87% = 3 236 грн

50 грн – вартість доставки однієї одиниці товару: 1 500 / 30

Перевіримо розрахунок за основними формулами

Виручка = 3 236 * 30 = 97 080 грн

Маржа = 97 080 – 61 500 = 35 580 грн

Маржинальність = 35 580 / 97 080 = 36,65%

Як в аптеці.

Що рахувати: націнку чи маржу?

Логіка така: якщо показники віддзеркалені один від одного, то навіщо рахувати всі? Не зовсім коректне питання, але воно зустрічається на форумах підприємців.

Якщо все ж потрібно вибрати щось одне, то рахувати краще маржинальність як наочний показник. Посудіть самі:

  • Націнка є елементом політики ціноутворення, маржу рахують, щоб розуміти заробіток від продажів, а маржинальність – щоб досліджувати ефективність бізнесу, а також для розрахунку точки беззбитковості.
  • У разі збитків націнка неінформативна, а маржинальність показує розмір проблем.
  • Маржинальність обмежена 100%, націнка ж прагне дотягнутися до небес, що ускладнює сприйняття.

Сергій купив 1 біткойн за 3 000 доларів. За 10 років вартість зросла до 100 000.

Маржинальність = 97%

Націнка = 3 233%

Але Сергій вирішив, що психологічна позначка пробита, тому біткойн рване далі. Почекав ще кілька років і продав монету за 169 000 доларів.

Маржинальність = 98,22%

Націнка = 5 533%

З цих грошей Сергій поставив 100 доларів у казино на зеро і виграв 1 млн.

Маржинальність = 99,99%

Націнка = 999 900%

Зупинімося на цьому 😊

PrivatBank Business Platform

Читайте інші статті на освітній платформі для підприємців та реєструйтесь на курс Школа Експорту, який допомогає компаніям та ФОП підготуватися для експортної діяльності.

    Вашу заявку відправлено
    Помилка