Що таке валовий прибуток: як рахувати та ухвалювати управлінські рішення

Зміст
Чистий прибуток дає розуміння реального стану бізнесу. Але оскільки в чистому прибутку враховано всі складові, то в разі зниження не зрозуміло, що робити. Тому рахують проміжні показники ефективності, один із яких — валовий прибуток.
Валовий прибуток показує, наскільки ефективно використовуються ресурси та який розмір постійних витрат може дозволити собі компанія.
Стаття написана експертами ПриватБанку в рамках нової освітньої платформи для підприємців PrivatBank Business Platform.
Навіщо та як рахувати валовий прибуток
Найчастіше валовий прибуток використовують, щоб порівняти ефективність різних напрямів (товарів), а також прибутковість бізнесу в цілому. У звітах компанії навіть додають різні позначення, наприклад ВП1 та ВП2, щоб розділити валові прибутки бізнесу та окремих напрямів.

Художниця Ельвіра за місяць продала 5 картин по 5000 грн. Виручка: 25 000 грн. На створення картин Ельвіра витратила 15 000 грн (матеріали, комунальні витрати, оренда майстерні, доставка клієнтам).
Валовий прибуток: 25 000 – 15 000 = 10 000 грн
Собівартість у цьому випадку — це прямі витрати на виробництво. Тобто витрати, безпосередньо пов’язані зі створенням продукту. Складові собівартості можуть змінюватися в розрахунках валового прибутку для бізнесу або за напрямами.
Наприклад, якщо Ельвіра, окрім картин, виготовляє в тій самій майстерні декоративні фігурки, то з розрахунку вище потрібно прибрати комуналку й оренду та додати їх тільки для розрахунку валового прибутку всього бізнесу.
Приклад собівартості для компанії, що надає послуги. Наприклад, адвокатська контора рахує валовий прибуток за конкретним клієнтом. У собівартість треба додати зарплату юриста, який працює з клієнтом, але не можна додати зарплату системного адміністратора, який обслуговує весь офіс.
Зазвичай у собівартості не враховують податки, витрати на зв’язок та інші управлінські витрати.
В інших джерелах вам може трапитися замість «собівартості» термін «виробничі витрати». Це коректно. У більш просунутому варіанті формула валового прибутку виглядає так:

Розрахунок за такою формулою допомагає керівнику краще розуміти, від чого змінюється валовий прибуток, а отже, ухвалювати точкові рішення.
- Постійні виробничі витрати (не залежать від обсягів виробництва) — оренда виробничих потужностей, ремонт тощо.
- Змінні виробничі витрати — сировина, відрядна зарплата тощо.
Якщо у вас не виробнича компанія, замініть у формулі «виробництво» на «продажі» або «надання послуг і виконання робіт».
Компанія «БАСК» виготовляє дерев’яні будинки. Під час розрахунку валового прибутку зарплата вантажників піде до змінних виробничих витрат, оскільки залежить від кількості відпрацьованих днів або навіть годин. А зарплата сторожа на складі — до постійних виробничих витратах, бо виплачується незалежно від руху продукції.
Зазвичай валовий прибуток рахують за місяць, квартал, рік. Що більший бізнес, то частіше слід рахувати.

Що робити з результатами розрахунку валового прибутку
Валовий прибуток іде на покриття інших видів витрат. Абсолютні значення показують керівнику, скільки компанія може витратити на рекламу, консультації, найманих працівників тощо. Наприклад, валовий прибуток зростає — компанія може дозволити собі найняти ще одного працівника.
Валовий прибуток показує ефективність прямих витрат на виробництво. З його допомогою можна з’ясувати, на якому напрямі компанія заробляє найбільше, а які напрями існують коштом інших.
В Ельвіри виробнича майстерня: картини, декоративні фігурки та жіночі капелюшки. Раніше вона рахувала все разом — головне, щоб бізнес був у плюсі. А тепер вирішила порахувати окремо за товарами. Ельвіра взяла відповідну виручку та собівартість, і ось що вийшло:
Валовий прибуток
Картини: 700 000 грн
Декоративні фігурки: 700 000 грн
Капелюшки: 700 000 грн
Іноді після таких звітів підприємці вирішують закрити певні напрями. Це не зовсім коректно, тому що абсолютні значення мають сенс тільки в разі дослідження в динаміці.
Якщо Ельвіра хоче з’ясувати, який напрям приносить найбільшу користь бізнесу, потрібно рахувати рентабельність.
Рентабельність за валовим прибутком
Саме через рентабельність за валовим прибутком порівнюють різні напрями та товари.

Власниця виробничої майстерні Ельвіра порахувала валовий прибуток для трьох напрямів, і він виявився однаковим. Здавалося, що продаж усіх товарів однаково ефективний. Розрахунок рентабельності став для Ельвіри холодним душем.
Рентабельність за ВП
Картини: 700 000 / 1 500 000 = 46,66%
Декоративні фігурки: 700 000 / 800 000 = 87,5%
Капелюшки: 700 000 / 2 000 000 = 35%
Виявляється, капелюшки — найскладніші вироби, що потребують багато уваги й мають найбільшу кількість повернень, отже, найменш ефективні. Можливо, Ельвіра вирішить відмовитися від цього напряму, а вільні ресурси спрямувати на виготовлення декоративних фігурок.
Аналізувати валовий прибуток і рентабельність можна горизонтально та вертикально.
Горизонтальний аналіз
Порівнюємо показники з минулими періодами. Так розуміємо стан справ на зараз. Якщо бачимо, що прибуток знизився, запитуємо інші дані. Наприклад, керівник після звіту про валовий прибуток запитав деталі та з’ясував, що знизився середній чек — продавці почали гірше продавати. Можна послухати записи телефонних розмов, щоб дізнатися причину, або скористатися послугою таємного покупця.
Вертикальний аналіз
Дивимося структуру витрат — куди та на що йдуть гроші. Валовий прибуток допоможе зрозуміти, що найбільше впливає на виручку: собівартість, непрямі витрати чи все разом.
Знаючи валовий прибуток бізнесу, власник заздалегідь знає, який рівень постійних витрат може собі дозволити.
Валовий прибуток: підсумуємо
Валовий прибуток допомагає оцінити ефективність використання прямих ресурсів на виробництво, продаж чи надання послуг. Його рахують для бізнесу в цілому та за окремими напрямами (товарами) для порівняння.
Валовий прибуток = Виручка – Собівартість
Собівартість тут — це прямі витрати на виробництво. У більш складному варіанті формула виглядає так:
Валовий прибуток = Виручка – Постійні виробничі витрати – Змінні виробничі витрати
Валовий прибуток розраховується в абсолютних значеннях, але вони корисні тільки в разі дослідження показника в динаміці. Для розуміння ефективності бізнесу та конкретних напрямів потрібно рахувати рентабельність продажів за валовим прибутком.
Рентабельність за ВП = Валовий прибуток / Виручка * 100%
Аналізувати показник можна горизонтально та вертикально. Горизонтально: порівнювати з минулими періодами. Вертикально: заглиблюватися в структуру витрат.
Валовий прибуток — проміжний результат для бізнесу. Його та рентабельність рахують, щоб розуміти причини змін чистого прибутку.
